- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


söndag 26 oktober 2008

Feng Shui a´la me

Har ni följt bloggen, så vet ni kanske att jag utbildar mig inom Feng Shui.
Många hör av sig via mail och vill läsa om just detta. Idag gör jag er till viljes.

Jag studerar för Birgitta Tryberg. Jag har valt henne med stor omsorg. Hon har en grundsyn som tilltalar mig. Denna grundsyn går ut på att FS ska berika och inte krångla till.

Kanske vet ni att man brukar använda sig av något som kallas bagua. Kanske har ni till och med sett en sådan.
Om inte:

Baguan är en karta med olika livsaspekter. Tanken är att man ska lägga ut en bagua över sitt hem för att sedan förstärka det område man vill jobba med.


Men hur många har ett hem som stämmer överens med formen av en fyrkantig bagua? Vi som bor i sekelskifteshus fram till 20-30-talet... kanske....

Många bor istället i vinkelhus eller lägenheter där det "fattas" områden för att formen inte "stämmer".

Det är här som Birgitta Trybergs åsikter inom Feng Shui skiljer sig från många andra utövare, de åsikter som gjorde att jag valde henne som min läromästare:

Strunta i baguan om det krånglar till det! Feng Shui ska berika!

Huvudsaken är att varje del av baguan finns representerat i ditt hem, inte var det området ligger!

I Feng shui är det känslan man arbetar med - inte om huset passar in i baguan eller inte.


Nästa inlägg kommer att handla om livsaspekten Kunskap och Självutveckling. Vill du lära dig hur du inredningsmässigt kan stärka den livsaspekten, är du välkommen tillbaka.

Stor kram till er alla och var rädda om er.

/Sussie

Snart är det Halloween...

28 kommentarer:

Skatan sa...

Godmorgon!

Det var kloka ord. Att göra det som är görbart är gott nog. Så sant! Jag skall ta mig en titt på det där schemat och se hur vi har det här i skatboet...lite risigt kan jag gissa på förhand ;-)

Jag önskar dig en riktigt skön söndag! Själv sitter jag och njuter av vetskapen att jag har "vunnit" en timme! Härligt! Jag älskar långa dagar och tidiga morgnar - bara nattens sömn har vait hyfsad dvs...

Sköt om dig!

Lallis - liv och leverne sa...

Söta, söta du vilket undert inlägg och så bra skrivet:)
I love FS.
Och du..många kramar från mig(som steg upp lite för tidigt idag. Den fjantiga klockan hade visst inte funktionen "ställ in dig själv för attan, när det blir vintertid".
:)
/Lallis

Johanna sa...

Mycket intressant. Hoppas att du har tid att dela med dig litegrann allteftersom.
/ Johanna

Stämningsfullt sa...

Hej!
Så intressant! Jag väntar med spänning på nästa "lektion" :)
Kram!

MiaMaria sa...

Hej!
Detta var ju lite att tänka på.....

HA´en bra söndag!
MiaMaria

Drömmar och verklighet sa...

Vad kul att du går o lär dig om FS Jag har själv provat med FS för att förstärka vissa områden och för att minska att chi ska rusa ut ur olika rum för att sörsöka försöka hitta balansen. Kul att få höra fortsättningen Ha en underbar söndag/Carina

Anneli sa...

Jag håller också på med Feng Shui, men på helt egen hand. jag läser allt jag kommer över och gör om det till mitt eget. Funkar bra det med!
Läser gärna vidare i din blogg om detta!!!
Kram Anneli

Annas skattkammare sa...

Det lät som ett sunt tankesätt inom feng shui. Jag har läst många böcker inom området och ritat många baguor men tycker att det är krångligt när synsätten skiljer sig. Man får helt enkelt välja ett och gå efter det man känner är rätt för en själv. Ska bli intressant att läsa om vad du lärt dig inom det området! Ses då! Kram /Anna

Ynni sa...

Det tycker jag är en sund inställning!

Man ska inte må dåligt och få bekymmer man inte visste att man hade av Feng Shui, det ska ju vara till något bra!

Kika gärna in på ett nytt forum:
www.fengshuiforum.se

StrandviksVillan sa...

Säger bara: TACK!!
Ser fram emot fortsättningen!

Mitt vita hem sa...

Ser fram emot att lära mig lite mer om FS. TAck för att du delar med dig.
Kram Heidi

♥ Pia... sa...

Hej...ja men Sussie..detta var ju alldeles super..inte har jag nåt hus som passar baguan...har testat det förut och aldrig fått till det..men nu sådde du ett frö..Jaa tack jag fortsätter gärna med att läsa vad du skriver om FS..Nu ska jag hasta vidare i bloggvärlden..har inte varit hemma på hela helgen ..så nu har man lite att ta igen:)..Kram..PIA

Sjöboden sa...

Tusen Tack snälla rara för din supergoa kommentar.... Du får kommentera hur sällan du vill.... bara du då och då lämnar en sådan prakt-kommentar/belöning till mig!!! ;-) Blev jätteglad.
Gillar din blogg med ska du veta, den har helt klart en stark profil själv!

Massa kramar Caroline

p.s lycka till ;-)

rosenskära sa...

Min feng shui begränsar sig till att jag "skyller" på den när jag vill slänga en del av allt skräp som maken tycker kan vara bra att ha...

Kram Lena

Englagård sa...

Underbart, jag har försökt läsa böcker om Feng Shui men har alltid ledsnat för det verkar så krångligt och då har inte jag tålamod nog att fortsätta läsa.
Du kanske kan få mig att förstå i så fall ska du få ett diplom;)

kram Karina

Wickans värld sa...

Läser "Rensa i röran med Feng Shui" för jag vet inte vilken gång i ordningen. Maken har varit borta hela veckan o jag har rensat o kastat... Snart kommer jag till hans arbetsrum... =)

Men det rimmar lite illa ibland med att jag går på loppis o auktioner o handlar på mig en masssa som jag inte behöver...

Casa Loda sa...

Hej!
Ska bli kul att följa dig framöver. Själv är jag är väldigt intresserad av Feng Shui och håller på lite här hemma, men som sagt, det är ju inte alltid det stämmer med baguan. Ser fram emot nästa inlägg. :)

Annika

Anonym sa...

Åh vad intressant, jag vill lära mer, dina ord ger mig mer än alla fs böcker jag plöjer igenom...väntar med spänning på nästa inlägg!!

/Linda

Designe sa...

Intressant läsning och skönt att man inte ska haka upp sig så mycket på bristerna då..antar jag! :) Ha en fin dag! Kram

Kallholmen sa...

Hej, visst är det spännande med Feng Shui...Det är många Feng Shuare som är intresserade av våra möbler. Tror att möblerna förmedlar något ljust, tidlöst och fridfullt. Vi kallar det för "Fjong Sju" (Vi norrlänningar har ju lite svårt med uttal över huvudtaget.) Så när vi går hem för att rensa i röran så säger vi, nu går jag hem och fjongsjuar...!
Kramar Carolina

Jennyshemochharmoni sa...

Jag håller absolut med dig. Feng shui ska vara roligt och inte vara något som man får magont av. Härlig med ett Feng shui inlägg från dig! Mera :) KRAM!

n o r d i n g å r d e n sa...

Ännu en fengisdrottning, du och Jenny!: ) Men ett mycket intressant ämne. Och ganska logiskt, många tror nog det är lite hokus pokus men vi lever efter detta mer än vi tror många ggr och gör man det inte så känner man att det blit rätt och man följer läran... intressant. Så snyggt du dekorerat pumpor med blommor i , läckert och vilken fantastiskt vacker stol i inlägget under! Lycka till med studierna! Mari.

Mrs Small Town sa...

Hej Sussie,

Vad spännande med Feng Shui!!!!

Jag skulle gärna göra en bagua av vårat hem. Det är precis som erat ett klassiskt sekelskiftes hus, så kanske är det något lättare då...

Jag blev så inspirererad av ditt Feng Shui att jag utmanat dig... Jag hoppas du vill och har tid.

/KRAM
Sara Small Town

Elzie sa...

Det låter väldigt intressant det där men som sagt, är man en ekorre så är man. Skulle aldrig få till det där "rena" - tyvärr. Men jag tycker det är fint hos andra *s*.
Ha en bra dag.
Kram Elzie

Livet i Gläntan sa...

Hej! Det där med FS borde man lära sig mycket mer om det är väldigt intressant. Jag skall ta en titt på det där schemat och fundera.

Tänkte också säga att du har en utmaning att hämta på min blogg. Hoppas du antar den.

Många kramar från Jessica

sabina sa...

Jag gillad förra inlägget! Sådan vardag är det nog hos de flesta, det är bara det att alla visar de bästa sidorna så att man ska troatt de har lika välstädat hela tiden! ;)

Jag kan inget om Feng Shui så det är lärorika tips du delar ut!

VIT och PASTELL sa...

Vilken bra och avslappnad syn på feng shui. Kommer tillbaka för att läsa mer!

Kram Maria

Anonym sa...

Oj, första gången jag läser ett så långt blogginlägg tror jag! Bra betyg =) Riktigt intressant skrivet iaf. Själv är jag jättenyfiken på feng shui men har inte kommit längre än att jag sitter och provmöblerar på http://inredningsskolan.se/simulator/

Måste få tummen ur =)