- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


tisdag 1 juli 2008

Skärp dig!

Ibland kan man inte sätta fingret på vad det är som gör att man tycker om en möbel eller inte.

I hallen nere står en byrå, köpt på auktion för 20 år sedan, som ändrat skepnad ett otal gånger.
Den har varit blå, avlutad, nävervit och från allra första början var den... orange!

Någonstans har jag aldrig riktigt hittat DET med byrån.
Kan ni känna igen den där gnagande känslan? Det ÄR något som inte riktigt stämmer...


Nu tror jag dock att jag kommit ett steg närmare den slutgiltiga förändringen. Jag har tagit bort de fyra beslagen i mitten.

Byrån känns plötsligt HÖGRE och smalare. Rentav lite smäcker och inte så klumpig och bred.

- Ok! Du får stanna i hallen ett tag till! Men om du inte skärper till dig, så blir du utbytt mot en gustavianskt inspirerad byrå, med raka ben och kannelyrer... bara så du vet!

Igår tog jag och barnen en tur hit. Vilket HÄFTIGT ställe! Och vilka fantastiska människor!

Kram Sussie

12 kommentarer:

Mina projekt sa...

Du har rätt, byrån blev högre! Märkligt hur ögat kan luras. Hoppas du känner dig nöjd med den nu, för byrån är jättefin!
Och, jag håller fullkomligt med, Alma Löv är superhäftigt och Broos ännu häftigare.

/Karina

Stämningsfullt sa...

Hej!
Jag tycker att byrån var väldigt fin innan också men nu blev den lite "nättare" på något sätt. Fint!
Ha en bra dag.
Kram!

Anonym sa...

Den fina byrån skulle inte jag har skällt på :)

Lilla Eken sa...

Vilken skillnad till det bättre det blev.
Usch ja vad jag känner igen dilemmat. Vi har ett skåp i björk som baxas runt, rum efter rum, och det är hopplöst överallt. Varken snyggt eller praktiskt, men med förvaringsbrist blir det kvar ändå, lite sväljer det ju iallafall. Jag brukar titta på det ibland och be det att gå sönder. Men nädå, det är så bra och fin kvalitet så... Det hjälper inte ens att be det att skärpa till sig, det står så självbelåtet och vet att det lyder under makens beskydd. (Undrar om det inte faktiskt flinar lite självgott åt mig ibland också... ?)
Ha en bra dag/I.

Designe sa...

Håller med om att det blev bättre nu! Mycket lugnare intryck blev det! :) Kram

Lilla huset på prärien sa...

Ja just det - ett lugnare intryck blev det när du tog bort de beslagen. Tjusigt! Vad händer om du bytar ut de andra beslagen - till några du gillar ännu bättre menar jag... då kanske du gillar byrån ÄNNU mera efter det ;)

Kram Jenny

Hem T Gårn sa...

tack för kommentaren. overkligt så det förslår. oh vilket fint ställe du besökt kram maria

Sjöboden sa...

Hihi.. vit färg brukar vara ett säkert kort, men inte alltid det räcker. Tycker du lyckades bra.

kram C

Körsbärsgården sa...

Godkväll Sussie!

Byrån vann helt klart på att bli av med de beslag Du tog bort. Kanske skulle den vinna ännu mer om Du bytte ut de kvarvarande beslagen till några Du tycker mer om eller på att Du flyttar nuvarande beslag något mer mot mitten? En cm eller två kan göra mycket för utseendet, både på möbler och midjor! ;)

Vi har varit och hämtat ett par pardörrar nu på kvällen. De är Leksandsdörrar, lika som övriga dörrar vi har. De passar precis i den öppning vi tog upp mot utbyggnaden då vi byggde ut och på huset, till min och kanske ffa min sambo snickarens glädje!
Hittade dörrarna på annons och hade turen att få köpa dem. Att de inte tillverkas längre gör lyckan ännu större att lyckas komma över ett par! :)

Kram från Karin som önskar Dig en fortsatt skön vecka!

Taklyftet sa...

Tack för dina snälla ord hos mig! Jag får säga det samma att du har en otroligt inspirerade blogg och jag kommer helt klart att hämta massor av inspiration här ifrån. Jag gillar fram för allt ditt ny trappräcke som du visade för ett tag sedan. Jag kanske skulle få låna en bild och lägga till inspirations banken på min blogg?
Byrån blev mycket bättre utan rektanglarna till beslag i mitten.

♥ Pia... sa...

Ja men visst är det så..det verkar som om möbeln blev högre..häftigt..den blev mindre rörig oxå med att du tog bort några beslag.. så nu får den stå där ett tag va:)..kram..PIA

Mitt Egnahem sa...

Jag blev också helt facsinerad av Alma Lööv, när jag var där. Häftigt ställe! I vilken tidning kommer artikeln om ditt hem? Nyfiken, nyfiken (om du avslöjar det...)

Ber byrån få stanna nu? Tror den skriker att; nu är jag väl snygg!!! Blev jättefint. MVH Mitt Egnahem