- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


tisdag 17 juli 2007

Spegel, spegel på väggen där.

För ett par år sedan var jag med jobbet till Danmark. Detta ledde till att jag fick tapetsera om hela sängkammaren när jag kom hem...
I en liten, mysig dansk affär fick jag nämligen ögonen på denna tavla. Kärlek vid första ögonkastet!Visste med en gång att den skulle sitta mellan fönstren i sängkammaren. Visste också med en gång, att de tämligen nymålade, enfärgade sängkammarväggarna inte alls skulle göra tavlan rättvisa...

Väl hemma gick det förvånandsvärt lätt att övertyga maken om, att det var tavlan som var rätt och väggarna som var fel och inte tvärtom ;-). En gustaviansk tapet skulle göra att tavlan kom till sin rätt så, så fick det bli. Utmärkande för den gustavianska tiden är symmetri. På loppis hittade jag dessa två lampetter som flankerar på båda sidor.

Under den gustavianska tiden förekom speglar ofta i inredningen. De gav ljus åt rummen och var mycket omtyckta. Här är en annan omtyckt spegel från vår sängkammare. Maken har gjort rosetten, men själva spegelramen är en gammal ram vi satt spegelglas i och sedan förgyllt.


Min vän Malin har två jättefina speglar hemma hos sig som jag tänkte avsluta dagens inlägg med. En sådan står högt på önskelistan... Visst är de vackra! Ser ni att vi har samma smak när det gäller tapeter? Ganska bra... då vet jag ju att spegeln passar in hemma hos mig också :-)

Tack för att du tittar in! Du är hjärtligt välkommen tillbaka!

23 kommentarer:

Birgittas minnen sa...

Tänk vad härligt när mannen är på samma våglängd när det gäller heminredning och förstår vad viktigt vissa saker kan vara, som i ditt fall med att byta tapet. Dom är bra goá. Det blev jättefint. Kram

Rara Ting sa...

Det blev jättefint - härlig tapet du har hittat! Vi var på jakt igår efter en fondtapet - inte helt lätt... men jag tror att vi har fastnat för en som går lite i rött.. Man måste ju våga lite!

Ha en trevlig kväll!
http://anglagard.blogspot.com

LantlivsAnette sa...

Åååhh du den tapeten är riktigt fin..min syster ville ha hjälp med tapet val för nåt år sen och då föreslog jag den men i den rosa röda varianten, så hon tog den och den är så himla fin, din i blått är lika vacker den.Och tänk vad den medaljongen satte igång, tapetsering och allt..det är kul att höra att det finns fler som jag..fniss...Tack för din fina och inspirerande blogg Kram Anette

Anonym sa...

Så fint, så fint! Jag tycker så mycket om dina tapeter!

Anonym sa...

Hej!
Verkligen fint i ert sovrum! Kan inte låta bli att undra, vad är det för tapet??? Ha en underbar sommar!

♥Linda♥ sa...

Vilken söt tavla du hittade!!! Gör sig så fint mot tapeten, tur att mannen gick med på att byta! När de väl kommit till det stadiet att de anser att nöjd fru ger hemtrevnad är tillvaron fulländad, eller!?! Män som ställer upp på ens idéer ska man hålla hårt i... :-)
Kram från Linda

Skatan sa...

Jag älskar gamla speglar...! Kul att se : ) Ja, jag förstår att det blev omtapetsering och stök på grund av det där inköpet. Frågan är om det hade gått knorrfritt här...antagligen inte : ) Vilken händig rackare du verkar bo samman med!

Ha en fin dag. Är långt uppe i norr och regnet öser ned. Vi semestrar : )

Milly sa...

Men vilken duktig make du har som gjort rosetten till den jättefina spegel. Vilket handarbete! Ha en skön dag! kram/milly

Ina sa...

Den gustavianska inredningsstilen var så vacker och håller sig lika bra då som nu. Ja du vet ju att jag gillar den tapeten också!? Den lilla tavlan och ljuslampetterna som var loppisfynd, såå fina!!
Kram Ina

Elzie sa...

Roligt att se att inte alla här på bloggarna är inne på det helvita. Så jättefina saker du har i ditt sovrum.
Kram

Beas sa...

Fiffigt...kanske återkommer för lite bra övertalningstips till maken min....du verkar ju kunna det där bra! ;-)

Anonym sa...

Underbar tapet! ..underbara speglar och fin tavla oxå! :) Kram

Betty sa...

Kan man få låna hem din make ngn gång emellanåt , det är ju lite orättvist att du ska få ha en så händig karl hela tiden !
Fantastiskt fina elementskydd .
Kram Betty

Eva Agnes sa...

Det var väl tur att du köpte den lilla gustavianska tavlan så att du fick den underbara tapeten. Allt är så snyggt så snyggt.
Suck...
Så duktig man du har som kan fiffa till en spegel.
Kramar Eva Agnes

Granne med Selma sa...

Sara: Tror tapeten kommer från Epok eller Duro Gammalsvenska. Troligare den senare...

LantlivsAnette sa...

Go kväll vännen ! Åh gud ..tänk att jag har haft så många besök hos mig ! Tur att du påminde mig lite där..för jag kollar mest på hur många jag har per dag, det är lite kul...Tack för det..Ha det så bra, här är det mulet och lite regn,känns lite höst aktigt,äldsta dottern ska till att baka en dröm rulltårta nu...mums..det är roligt när dom vill det själv (och kan för den delen, när dom var små var man ju tvungen att vara med...)Kram Anette

LantlivsAnette sa...

Äsch..jag igen..du har ju snart haft 7 tusen hos dig !!Tänk att rada upp dom nånstans efter vägen..ojjj det blir många det..fniss....

Marie sa...

Tapeten är helt ljuvlig och tavlan är ju bara såå söt.

Kram Marie

Anonym sa...

Mannen i Ditt liv verkar verkligen vara en händig karl! Vilken fin rosett-utsmyckning han gjort!
Jag har en gammal gustaviansk säng som har ett delvis trasigt krön. Det väntar på att återställas till ursprungsskick men det får vänta ett tag till. Just nu går all tid åt till att måla om huset...

Karin Krut sa...

Vilka jättefina speglar. Bra ide med tapeten det blev hellyckat. Händig man du har som gjorde så fin rosett på spegeln.
Karin

Cornelias Corner sa...

ville bara säga hej när jag var här och besökte din fina blogg!

Interiørhuset sa...

så vakkert...for hvert rom du viser er det alltid en ny tapet som jeg bare elsker....
Den vakre gipsfugeren er bare såååå flott,skulle gjerne ha hatt to slike...har faktisk sett etter det,men ikke funnet enda...men den som leter finner....

Lily of the valley sa...

Vilken vacker tapet och tavla, så bra de passar ihop. Speglarna är underbara...Vilken händig man du har, så snygg rosett han gjorde till spegeln.
(Kvällen med kommissarien var helmysig :-)
kram Lily