- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


söndag 10 december 2023

MITT BÄSTA RECEPT PÅ STRUVOR OCH LISTA INFÖR JUL

 Jag har inte så många måsten innan jul längre. Det jag gör och hinner gör jag i lugn och ro. Vägrar stressa inför jul. Hinner jag baka så gör jag. Hinner jag driva upp amaryllis så gör jag.  Idag har jag i alla fall prioriterat att baka struvor. 


Receptet är enkelt och det blir gott. Det enda som kanske inte är så vanligt att man har hemma är ett struvjärn. Jag köpte mitt på Tradera för många år sedan när jag hade café och bakade alla möjliga sorters kakor, tårtor och bakelser.

Här är receptet jag använder:

1 äggula

2 msk socker

1,5 dl mjölk (3%)

0,5 dl grädde

2 dl vetemjöl

Till frityren använder jag några dl rapsolja.

Du behöver också strösocker på en tallrik som du doppar struvan  i när den är varm och precis avtagen från järnet.


Vispa ihop alla ingredienser. Värm oljan till ca 180 grader och lägg i struvjärnet i oljan så att  det också värms. Doppa järnet i smeten men inte så det täcker ovansidan på formen. Bara precis upp till kanten.  Doppa sedan järnet med smeten i frityroljan och fritera tills struvan får en ljust gyllenbrun färg.

Ta upp järnet och pilla loss struvan. En gaffel funkar bra. Lägg struvan med ovansidan i strösockret och tryck lite lätt så att den täcks med socker.


Struvor är goda som de är men också tillsammans med lingon- eller hjortrongrädde.


Annat jag gärna skulle vilja göra innan jul är:

  • Brantevikssill. Gjorde det första gången förra året och OJ så gott det är!
  • Mozartkulor. Slår knäck och kola om ni frågar mig.
  • Kolafudge. Har hittat ett recept med flingsalt på. Det blir nog omtyckt.
Ärligt talat så funderar vi faktiskt på att äta en riktig julaftonsbrunch i år istället för traditionell julmiddag. Vi firade jul för två veckor sedan innan son med fästmö drog iväg på långresa och det känns inte jätteviktigt att göra om ett stort julbord igen.
Letar roliga recept på nätet just nu. Tänk julfrukostbrunch ’à la någon sorts tapasidé.
Ska bli kul!

Kram
Sussie

Inga kommentarer: