- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


fredag 5 januari 2024

FRÖLISTA 2024 ~ GRÖNSAKER

Hoppas ni har det varmt och skönt i kylan.  Så tacksam att vi hann få ny värmepump på plats innan minusgraderna drog sig neråt 25 och att vi har kakelugnar som förser oss med mysvärme. Sådana här dagar är det perfekt att gå igenom fröförrådet och stödköpa till sånt som saknas. Jag har det mesta på plats, men jag brukar aldrig kunna hålla mig. Det finns alltid något jag saknar eller upptäcker att jag vill pröva att odla.  Odlingssäsongen 2024 kommer jag att så följande: 

Tomat

Principe Borghese

Garderners Delight

Costoluto Fierontino

Tigerella

Goldene Königin 

Förra året hade jag 15 tomatplantor i tomathuset och 5 stycken utomhus i stora krukor. Det blev en fantastisk skörd i tomathuset. De som växte utomhus blev det däremot fiasko av. Kanske berodde det på att jag inte gav dem så mycket odlarkärlek som jag borde ha gjort. Orkade inte ens jaga bort hönsen som fick tomatparty i godan ro.


Ärt

Lokförare Bergfält

Mors stora

Egentligen har jag inte plats för fler ärtsorter, men när jag fick reda på att varje landskap har en egen ärta är det nästan så jag är beredd att ompröva mitt beslut att inte köpa mer av det jag redan har. Värmlands landskapsärta  heter Jons släpärt. Den blir ungefär en meter hög och har mörkt rödlila blommor.

Här kan du läsa om de andra landskapsärterna.


Dill

Bouquet 

Tetra

I många år har jag bara odlat Bouquet och tar alltid egna fröer på den. Den är fantastisk till krondill och det är väl just det som fått mig att i år så ytterligare en sort som inte kommer att få huvudrollen som kräftkrydda. Tetra ska tydligen vara en väldigt bra bladdill. Jag drömmer om mängder så att jag kan frysa ner. Det går alltid åt mycket dill hemma hos oss.


Sallat

Little Gem

Webbs Wonderful

Great Lakes 118

Saladin

Four Seasons

Sallat går också alltid åt. Tydligen ska röd sallat ogillas av sniglar om ni har problem med sådana. Peppar, peppar så har jag inga snigelattacker i mina odlingslådor. Jag har inte köpt någon röd sort i år. Kanske jag trots allt köper till en påse. Det är ju så vackert med sallat i olika färger.


Kål

Bola de Neve    Blomkål

Ramoso Calabrese    Broccoli 

Calabrese Natalino    Broccoli 

Greyhound Express    Grön spetskål

Kalibos    Röd spetskål


Förra året var första gången jag odlade kål. Resultatet blev jättebra och jag fick blodad tand. I år ska det satsas på mera kål.


Morot

St. Valery

Flyaway


Lök

Vitlök    Sabadrome. Planterade i höstas och hoppas på bättre utdelning än förra året. 

Potatislök    Efterlyste potatislök i sociala medier och fick napp. Nu har jag en knippe färdig att plantera när det är dags. Sorten heter Karin.

Gul lök    CrusadoKöper sättlök istället för att så

Purjolök    Bleu de Solaise

Röd lök    Red Baron -  Köper sättlök istället för att så


Övrigt

Palsternacka White Gem  

Pumpa Musquée de Provence   

Melon Ananas   

Sockermajs Golden Bantam    

Slanggurka Telegraph Improved   

Frilandsgurka Marketer

Rädisa Regnbågsmix


Som sagt. Upptäcker bland annat att jag inte har köpt någon spenat. Inte heller någon squash eller zucchini. Nemas problemas. Det finns en uppsjö av härliga alternativ att klicka hem. Perfekt helgsyssla.

Jag tänkte göra en frölista på årets blommor också. Där är jag nog inte riktigt färdigtänkt ännu. Sen snurrar planeringen av en örtagård för fullt i huvudet. Jag måste bara fundera på vilka kryddsorter jag ska så och vilka jag ska köpa färdiga plantor av. Troligtvis blir det en mix av båda alternativen.


Kram 

Sussie


1 kommentar:

Anonym sa...

Oj vilka mängder! Heja dig😊 . Så var jag för ett antal år sedan. Köpte massor av fröer. Men efter utmattningsssyndromet har det dalat väsentligt . Potatis, lök, dill och morötter som bäst nu. Men vem vet kanske jag går energi igen👍😊