- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


måndag 8 januari 2024

ATT HÅLLA SIG


Snön hänger som gardiner på pergolan. Man kan nästan tänka sig hur det skulle vara om man satte upp en skyddsväv här. 

Egentligen hade jag tänkt att starta odlingen av purjolök redan nu i början av januari, men sen tänkte jag om. Istället började jag fundera på om det tidiga igångsättandet har någon funktion över huvudtaget eller om det bara är en insättning på mitt själsliga nöjeskonto.

Jag landade i det senare och kommer därför att hålla mig från purjolökssådd ungefär en månad till.


Även odlingslådorna har fått som ett hängande snötäcke över sig. Snö är ett fantastiskt skydd när det är riktigt kallt.


Att hålla sig innebär att:

  • Extraljus behövs en månad mindre. Energiförbrukningen minskar och miljön skonas. Det rimmar ju lite dåligt med hållbar odling om det bidrar till utarmning av miljön. Visserligen odlas en giftfri purjo, men det är ju snyggt om den också ger mer än vad den tar på totalen.
  • Plantorna slipper stå för länge inomhus i väntan på uteplantering. Jag vet inte hur många gånger jag tänkt tanken om det överhuvudtaget kan bli något av det rangel jag satt ut. Visst, det har blivit bra, men de första veckorna brukar det mesta arbetet för plantan vara att tjocka på sig innan den börjar växa igen. 
Jag stillar därför min odlingsiver med att läsa i trädgårdsböcker, leta målbilder på örtagårdar och se över fröförrådet. Det går det med. Det svåraste kommer nog att vara att inte ryckas med när ”alla andra” drar igång odlingar och frestar mig på sociala medier. Önska mig lycka till.

Kram 
Sussie

1 kommentar:

Lena Hjalmarsson Wahlberg sa...

Självklart älskar vi att allt blir som du vill ha det oavsett om den blir nu eller senare👍👍😊😊