- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


torsdag 16 november 2023

POTATISLÖK SÖKES

 


Årets skörd av rödlök blev den bästa någonsin. Jag tror hemligheten är att jag vattnat kontinuerligt med ankbajsvatten.

Just lök är häftigt att odla. Det är liksom ingen gröda som är odlad för att den kräver lite jox och ställer krav på odlingsintresse -som aubergine. Eller för att den är snabb och ger odlingspepp - som rädisor. Nej, lök det använder man i det mesta när man lagar mat. Den odlas liksom bara för att den går åt. Så användbar!

Den här veckan har jag upp ögonen för något som heter potatislök. En ny bekantskap för mig. Jag antar att det heter potatislök för att man sätter en lök och skördar massor av lökar som växer ut från den plantan. Precis som potatis.

Nu till det trixiga med potatislök, men också det roliga! Lyckas det, ja då blir det succé. Misslyckas det, då blir det ingen potatislök.

Potatislök hittar man nämligen inte till försäljning hur som helst. Den brukar delas människor emellan. Det är så den har bevarats.

Så kul det vore om jag på något sätt kunde bli en av flera i ett led av människor som delar potatislök mellan sig!

Självklart betalar jag för den. Att dela den betyder ju inte per automatik att ” ge bort gratis”.

Har du potatislök som du kan tänka dig att avvara får du  g ä r n a  maila mig eller kommentera på bloggen. 

Håller tummarna. Hårt.

Kram

Sussie



Inga kommentarer: