- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


tisdag 23 mars 2010

Fönster, fönster, fönster...

Först och främst vill jag säga TACK till alla underbara människor som skickar kommentarer när jag gör inlägg. Om ni bara visste vad jag uppskattar det! Tyvärr har jag inte möjlighet att besvara dem i den utsträckning jag skulle vilja, men jag läser, gläds och uppskattar dem mycket!

Arbetet med Stallet fortskrider. Varje dag när jag kommer hem, möts jag av ljudet jag älskar - när någon slår i spik med hammaren så att det sjunger om det. Vissa ljud ska man vara rädd om. Ljudet av en hammare som slår i en spik är ett sådant ljud.

I dagens byggande, används ju ofta skruv istället för spik. Man skruvar fast lister, skivor och annat. Eller skjuter fast med spikpistol. Absolut inget fel i det, men jag värnar om ljudet av en ljungande hammare. Det är ju så populärt att starta grupper på Facebook nu för tiden. Kanske man skulle starta en... "Vi som gillar ljudet av hammarslag". Fast då har man väl gått över gränsen - från intresserad till kuf!

Idag får ni en liten sneakpeak av gaveln på Stallet. Ett stort, glasat parti ska det bli. Ljusinsläppet kommer att bli fantastiskt!

I somras hade vi ingen täckning av gaveln alls. DÅ var det ett ljusinsläpp som hette duga minsann!



































Nytt utseende är på gång:
Hönsgården (den lilla byggnaden med rött plåttak)står fortfarande kvar, men ska bort. Det ska bli en dörr ut där. Och mera fönster.








































































En liten föraning, om utsmyckning ovanför fönstren, ser ni här:

































Färgen på fönstren kommer att bli röda - faluröda - som panelen. Visst är det vackert, när fönstren smälter in i väggen och liksom bara finns där. På ett hus skulle jag inte välja att måla så, men jag vill gärna testa det på Stallet. Det känns i magen, att det kommer att bli bra.
































Smala läkt är också fint...

































Stor kram till Er alla!
/Sussie

14 kommentarer:

ANNIKA sa...

Kul att få se hur arbetet framskrider...bit för bit.
Ni är så flitiga och det blir nog såååå bra.
Ha en god natt!
Kramar ANNIKA

Lisa(vitapelargonerochzink) sa...

Oj!! det kommer bli superfint! ska bli så spännande att se det färdiga resultatet!!ha en toppenvecka!kram

LantlivsAnette sa...

Wow !!! Himmel vad roligt att vi får följa detta bygge..ojjj vad fint det kommer att bli !!
Röda fönster, sååå fint !! Du kan du !!
Ha det gott
Kraaam Anette

Rummet för välbefinnande sa...

Åhhh så ni jobbar....... Det blir så fint och tanken med de röda fönstren är ju bara så bra.
Kanske skulle ta och spela in en liten skiva med hammarslagen...... En del lyssnar ju på delfiner *ler*
Ha det fint!
Kram Mia

Malin - I min trädgård sa...

Vilket jättejobb ni gör! Superspännande att få följa.

Jag tror det kommer bli väldigt fint med fönstrena i samma fina faluröda färg. Precis som du skriver så tror jag det kommer passa bra på ert Stall, men mindre bra på en boningshus. Jag tycker det ger känslan av en gammal gammal bygggnad som stått hur länge som helst. Skön känsla!

Ha det så bra!

Kram M

Anonym sa...

Ja men detta kommer bli helt underbart så vackert..
fnissade lite åt din vi som vill värna...hihi..kul..och varför inte:)..ha en störtskön fortsättning på en härlig onsdag..om ja lôter bli å titt ut vill säge:)

Pia i dâ lelle vardagsrumme....dâ har lixom krômt ....

camilla sa...

vad kul att få följa hur bygget går framåt...de röda fönstren kommer att passa perfekt!
Lycka till!
Kram Camilla

Bitte sa...

My goodness, vilket bygge! Jag hade inte förstått att det var ett sånt stort projekt ni höll på med :-).

Jag tror också att det kommer att bli jättefint med de röda fönstren!

Vad roligt att få se hur arbetet fortskrider, jag ser fram emot fler bilder framöver :-).

Kramar
Beatrice

Cajsas Faster sa...

Oj vilket projekt. Vad ska det där bli för kul? Måste läsa vidare i din blogg och se om jag får nån ledtråd. Trevlig helg// Marie

Sally och jag sa...

Ska bli jättekul att se det färdiga resultatet! Ser ju ut att bli väldigt fint.

Kramar från
Sally och jag

Annika sa...

Ni jobbar på ser jag...:) vad roligt!!! väntar på att få komma o dricka en kopp...:) saft förstås.... Kram o skön helg på Er... Annika

Matilda sa...

Åh så fint! Jag längtar till dess att det blir färdigt så att man kan komma på en liten visit.=)

Kram, Matilda♥

psst..missa inte min bloggtävling där man kan vinna fina handtovade påskägg!

Marieberg sa...

Oj,oj,oj vilket bygge. Verkligen spännande att få följa. Dessutom har ni ett intressant köksprojekt igång dessutom. Roligt att se allt :-)

vosgesparis sa...

what a generous comment in my post ;) Who knows if I will ever visit Sweden but I would love to stay in your guesthouse ;)
greetings from a SUNNY Amsterdam!
desiree