- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


lördag 2 januari 2010

Ledtrådar och svar

Titta på den första bilden om du klickar här. Där finns ledtrådar till deckargåtan.

Först var det ju Selma Lagerlöf... Ser ni vad hon har i handen? Inte hade man väl plastpåsar på Selmas tid?!

Jag tycker den här målningen av Tage Åsén är så rolig.

Faktum är att denna bild har inspirerat mig till att göra något för miljön. Det var visst också något för deckargåtan - miljön.

Men 1560 då? Vad har det med saken att göra?

Jo, håll i er nu! Det är så många kronor vår familj skulle spara på två år, om vi använde tygpåsar istället för plastpåsar när vi handlar!

I snitt köper vi 10 plastpåsar/vecka, året runt. Ibland mer ibland mindre. Varje påse kostar 1,50 kr, dvs 15 kronor/vecka. Tar man det gånger 24 (två år) så blir summan 1560:- Tänk så mycket roligt man kan göra för de pengarna samtidigt som det sparar vår miljö!
Man skulle faktiskt kunna åka på en restresa vartannat år där en av familjens medlemmar åker "gratis"...

Inte behöver man köpa plastpåsar från matbutiken för att ha till skräpet heller. Det finns soppåsar som inte kostar annat än några ören. Det är ju bättre att köpa dem, de är ju tänkta just för det ändamålet.

Idag har jag sytt en tygpåse som jag tänkte använda när jag handlar. Visst, jag har tygpåsar som jag köpt till detta ändamål förut, men det spelar ju ingen roll, för jag använder dem inte. Varför vet jag inte riktigt. Men den HÄR påsen ska jag använda, det lovar jag!

Bild kommer imorgon. När jag kikade upp från symaskinen insåg jag att dagen gått och ljuset försvunnit. Tiden går fort när man har roligt!

Kram Miljö-Sussie


4 kommentarer:

Annika sa...

Ja nu kom det det som vi pratade om på Sundsbergs gård.... men var ä bilden på kassen???? vill ju se... har sett en annan snygg hos Anna-Greta igår o blev riktigt sugen på att fixa till en ja mä...:) har bara de vanliga beiga med butiklogga.... man tror ju inte att det rör sig om så mycket pengar dessa småkronor varje gång men ackvad man bedrar sig.... här kryper termometern ner mot 18 minus igen o man huttrar när man går ut.... men vi går ju mot ljusare tider.... Snöboll på dig.. Annika

Louise sa...

Ja den gåtan måste jag erkänna att jag gick ordentligt bet på haha!! Alldeles rätt - man borde använda tygpåsar!

♥ Pia... sa...

Hihi...hej på dej miljösussie..tänkte faktiskt lite miljötankar idag jag med..på min promenad runt "Kanalen"..det började med ..tankeverksamheten alltså.. att jag var lite kaffesugen och att vi hade "köpt" fel kaffe sist ..det var ett zorega kaffe ett miljö och rättvisemärkt kaffe.. sen började jag tänka lite mer på det där med kaffet och miljön när jag vandrade runt i solen och snön..jisses vad hjärnan kan snurra så där när man är ensam ute och går.. nu var det inte tänkt att bli en roman detta:)..nej ..bara en liten tänkare på att MILJÖN ..den kan man göra stort och smått för...du gör en liten fin sak om du sparar påsarna..jag ..dricker mitt rättvise och miljömärkta kaffe..goafton..min vän..
kram..PIA

[ c o y o t e ] sa...

Inte illa!!
Ska jag absolut tänka på..
Ska bli kul å se din påse!

kram Mia