- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


torsdag 18 september 2008

Tack för hjälpen Ernst!

Vårt hus var nymålat när vi köpte det. Välgjort, fräscht... men "fel" färg.
Ett hus från 20-talet passar fint i vitt, gult eller rött... klassiska färger.



Vårt hus var blått - nåja - gråblått.


Vid det här laget känner ni nog till vad vi brukar göra i ett sådant läge. Vi ändrar. Men det tog några år. Till och med vi insåg att det fanns annat som måste gå före ;-)

Men under åren åkte vi runt och försökte hitta hus med den nyans av gult som vi ville ha. Vi fann ett till slut - entrén till herrgårdsbutiken vid Rottneros Park.Sen råkade jag och maken hamna på en kryssning till Åland där Ernst mfl skulle ha en temahelg om inredning. (Tyckte jag hörde någon som diskret viskade: Vaddå "råkade" ?!)


Jag gillar Ernst, maken gillar att prata. Jag fick sitta bredvid Ernst och maken fick prata - med Ernst - i flera timmar på denna kryssning.


Bland annat berättade vi om vårt kuskande för att hitta rätt nyans till vårt hus och hur vi till sist målat det som entréfärgen på herrgårdsbutiken vid parken.

Och vad säger då Ernst?

- Gissa vem som har färgsatt den då?

Om ni vill kan ni klicka in er på Selmas granne . Släkten säljer sitt välskötta radhus och jag har fått leka lite vid datorn:-)


Ja, det var väl allt för idag det!

Kram Sussie

Javisst ja! Lovade ju berätta om vilken tidning ni hittar vårt hem i nästa helg *blink*:

Hembilagan Härligt Hemma för att vara exakt!

22 kommentarer:

Lilla huset på prärien sa...

jag tror minsann att ni bor i mitt drömhus! synd bara att det inte ligger i skåne ;)

och så himla roligt med ernst. du har berättat det för mig i samband med mitt egna "jag mötte jedi"-träff med honom ;) han är ju så grym, ernst!

så spännande med ditt reportage i aftonbladet!! nu måste jag ju köpa den tidningen!

kram jenny

Viola sa...

Jisses vad du får vara med om , träff med ERNST! Inte nog med det, hemmet i bilagan, det du Sussie blir nåt att se fram emot, sänder en hälsn. från Österlen, är ju hos lillesyrran och har sprungit på en massa loppisar, hÄÄÄÄÄrligt, kram VIOLAN

Useful Art sa...

Hallå!
Vilket otroligt vackert hus, och vilken otroligt vacker nyans av gult!
Och både Ernst och Aftonbladet, mycket i samma inlägg :)

Hoppas ni får en riktigt härlig helg!
Kram /Sara

Designe sa...

Hihi, va skoj att ni träffade Ernst! Jag skriver oxå om Ernst i mitt senaste inlägg, har dock inte träffat honom!:(
Det är så fint med ljusgult hus! Vårt hus har samma form som ert och samma sorts tak men mörkare 70-talsgult och ser inte lika pampigt ut som ert.
Åh, det är i aftonbladet det kommer alltså?! Kul, det måste jag komma ihåg! Kram :)

Hem och Lycka sa...

Nämen vad skoj, både att träffa Ernst, ha hans färgsättning och sen Aftonbladet nästa helg då! Psst, gissa vilken tidning mitt hem är med i då nu på söndag..? ;) kram!

Veronica sa...

Lyllo er! Att kuska runt och titta på husfärger är en bra ide´. Det var så vi hittade den färg vi kommer måla om i nästa år. Från balsbrunt (urk) till sekelskiftesgrönt,äggskalsvita knutar och vinröda dörrar på en 70-tals villa. Vi får se hur det funkar. Klar förbättring i alla fall. Kul med reportaget. Måste köpa tidningen ser jag!

kram Veronica

Körsbärsgården sa...

Hej Sussie!

Har just avslutat dagens andra färgstrykning på "bokhylleväggen" och känner mig ganska mätt på målning för idag. Tar nya tag i morgon efter en tur till Falun.

Önskar Dig en skön helg och ser fram emot att så småning om få se ännu mer av Ert vackra hem i Aftonbladet! :)

Kram från Karin.

Fredrik och Micael sa...

Hej Sussie

Måste säga att vi verkligen ser fram imot bilagan till aftonbladet den 27 sept.. Hoppas du får en trevlig helg.

Kram Micael

hemtrevnad marie sa...

Vilket vackert hus ni har!!
Tänk så kul att det var Ernst som färgsatt!
Gillar också Ernst, såg deras hus i sköna hem -93...och blev så inspirerad!!...sen dess är han en av mina idoler ...om man nu kan ha idoler vid 39 års ålder haha!
Ska absolut köpa den bilagan!!
Kraaam

Brunkullan sa...

Och huset är så fint så! Kul att träffa Ernst också:)

Ska absolut köpa aftonblaskan då när ert hem är med i bilagan nästa helg:)

Susanne

LantlivsAnette sa...

Gomorron !!
Wow !! Jag ska rusa och köpa den tidningen direkt !! Åhhh så himla roligt , då får man en tidning med ditt vackra hem i...jag längtar !
Och vad häftigt det där med Ernst.
Jag har skickat ett mail till dig..
Ha det så bra Kram Anette

Gårdsromantik sa...

Vårt nya hus är också grått!!!
Blir nog helvitt med lite detaljer i mörkgrönt eller...

Så fint ert hus blev i gult.

Det är inte lätt det där med husfärger.

Tur att ni hamnade bredvid ett proffs.

Då blir det till att se till att maken köper bilagan.

Kram Maud

Skatan sa...

Hej frun! Din lyckans ost. Nerdjag skulle ha njutit av att sitta och lyssna och surra med den där långskonken!! Uj, uj...

Du, nu är det ett paket på väg till dig :)

Stor helgkram.

/A

sabina sa...

Vilket fint minne! Tänk att ha fått sitta och diskutera med E himself!! *imponerad*

Dicksonska våningen sa...

Oj, så roligt att få hänga lite med Ernst!
Jag ska försöka komma ihåg att köpa Aftonbladet och bilaga den dagen!
Kram Annika

Anonym sa...

Häftigt och träffa Ernst. Och vilket sammanträffande att ni gillade just huset som han färgsatt!

Kallholmen sa...

men va kul ,då ska jag köpa bilagan.
Vi ska måla om huset nästa sommar och färger är inte så lätt sist blandade vi två nyanser av grön själva för att få den rätta färgen.
Har inte bestämt mig ännu vad det blir.
Er färg var jätte fin men vi bor i ett samhälle där 80% av husen är gula så jag vill nog vara lite mot strömmen tror jag.
Ha de gott
Malin

Krusidull sa...

Väntar med spänning på att få läsa om ert hus. Hade nog kunnat suttit brevid dig på den där kryssningen.
Kram
Krusidull

Unknown sa...

Vilket sammanträffande med färgen, jätekul ju!

Va roligt med ett reportage i tidningen.
Måste bara fråga? var Ernst barfota?:) Han verkar genuint trevlig och sig själv, roligt med sådan möten.

Ha det got, kram Pia

här är gudagott att vara sa...

Toppen blogg
Vilket vackert hem och vilka fina bilder du visar Sussie!
Tack vare dig har jag börjat blogga
vi pratades vid och du tyckte att jag skulle sätta igång. Sagt och gjort.Såååå kul detta var nu sitter jag här.Datorn är jag inte så säker på men jag har fina bilder
och många tips jag kan dela med mig av. Det pratas en hel del om Ernst och då måste jag berätta att jag träffade honom för 10 år sedan i okt 1998.Rottneros Park byggde helt ny entre
Jag var ansvarig för Herrgårdsbutiken så jag hade många kontakter med Ernst via tel och möten, både i Sunne och Örebro.
Ernst jobbade som inredare på ikea då och hjälpte oss med fast inredning och möbler till butiken
Han valde 1700 tals serien som ikea hade då. Tack Ernst!
Allt blev fantastiskt, vi fick mycket beröm av besökare under de 10 år som jag jobbade i parken.
Jag skall visa lite bilder på min blogg så får ni se hur han tänkte.
Att Ernst blev Ernst när han kom i tv rutan undrar jag inte ett dugg på.Vilken Go och Kunnig Människa.
Titta in på min blogg
Välkommen!
torperskan.blogspot.com
hadä gott och Grattis för aftonbladet det är jättekul.

Jennyshemochharmoni sa...

WOW! Nu märks det att jag inte bloggat på länge! DET får jag INTE missa!Så kul att få se ert fina hem i en tidning! Jättekul att ni fick träffa Ernst också, vilken fantastisk inspiratör han är! I like :) Ha det gott sussie! KRAM

Inka sa...

Ja, då tänker jag verkligen kolla extra extra imorgon i tidningen. Jag köper den i och för sig varje helg.
Och ni har så fint hemma så det är ju inte konstigt om de valt ut er. Jättefint. Vad underbart det måste varit att träffa Ernst. Han är ju så bra. Jag kan tänka mig att han är lika trevlig i verkligheten som på TV? Han känns äkta i allafall. Ha det så bra och Grattis.


Vänligen Inka