- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


fredag 13 juni 2008

Riddarstav till riddarsporrar

Som ni redan vet så älskar jag ju blått. Inte bara i inredningen utan även i rabatterna.
Längtans blå blomma - visst låter det poetiskt!?


Men varje år har jag varit på vippen att ge upp om drömmen om ståtliga blå riddarsporrar tillsammans med pioner, astilbe och akleja. Riddarsporrarna är nämligen ett kinkigt släkte!


Inte tål de regn och inte tål de blåst. Inte kan de stå som solitärer utan måste ha skydd bakom sig för att ens överväga att stå rakt efter minsta lilla vinpust...

Men skam den som ger sig!

I våras gjorde maken nämligen en tur till smea. Och hem kom han med två "Riddarstavar".
Nu finns det något att fästa ståltråden i som jag alltid virar runt mina kinkiga herrar:-)



Snart är riddarsporrarna uppe vid fönstren. De brukar bli runt 1, 60 m (!). Och i år ska de stå upp hela sommaren - det har jag bestämt! :-)

Stort GRATTIS till alla goa barn och ungdomar som firar sommarlov i Sunne kommun idag! Och en alldeles särskilt stor kram till Emma som sjöng i kyrkan så mammas ögon tårades, till Johan för att du är den du är, och till alla Er läsare för att ni återkommer!

Kram Sussie!

27 kommentarer:

Sofie sa...

Vilka härliga trädgårdsbilder!

Kan tänka mig det är många skoltrötta barn idag som glädjs åt sommarlovet :) Hoppas alla haft turen ha vädret med sig!

Trevlig helg!
Kramar, Sofie

Tidsmästarinnan sa...

Det passar ju perfekt med riddarstavar till de besvärliga sporrarna! Jättefint.
Jag går här och lurar på riddarsporrar, kanske man får vara lite extra pysslig med dem om de ska vara sådär kinkiga. Tycker de är så fina!
Kram på dig och trevlig helg!

Peters Projekt sa...

Ja jisses, vad fina saker maken producerar hemmavid! Hans turer ner till pôjkera i smea är ju oerhört lyckosamma. Jag sa´precis till Ann här hemma: "Wow Ann, kom å kolla vad Selmas man har gjort den här gången!"

Snickeriarbeten eller metallarbeten - det spelar ingen roll vilket material han arbetar med; det blir lika fint hela tiden!

Hälsa pôjken från oss här nere på Västkusten och ha en härlig helg!

Peter :P

Mina projekt sa...

Var själv i kyrkan igår och satt faktiskt med tårar i ögonen, bara av atmosfären! Massor med barn och ungdomar som riktigt längtade efter att rusa rakt ut i sommarlov. Det är nostalgi om något!
Och det där med "pöjkerna i smeja",kan skriva under på att de är helt otroligt duktiga!

/Karina

Randi sa...

Vilka läckra riddarstavar du fått! Vilken tur att mina inte blir så höga. Men jag har aldrig duttat med dem så de vill nog inte visa sitt bästa jag här. Visste faktiskt inte att de var så kinkiga.
Önskar dig en riktigt skön helg!
Kram Randi

Elzie sa...

Vilka fina stöd!! Det kommer att bli toppen när dom blommar framöver. Att riddarsporrar var så tjuriga?!?! Bra tips får man här på bloggarna *s*.
Hoppas ni får en skön helg tillsammans med sommarlovslediga barn.
Kram Elzie

Ann-Catrin sa...

Undrebara bilder.. och så fina riddarstavar.. inte visste jag att de var så kinkiga!

Härligt nu med sommarlov.. tänk det är något speciellt med avslutningar och barn som sjunger!!

kram A-C

Englagård sa...

Vilka fina riddarstavar, nu har du både hjälp till sporrarna och fina dekorationer.

ha en fin helg
kram karina

hemtrevnad marie sa...

Det kommer ju att gå väldans bra att hålla riddarsporrarna upprätta nu!
Att det dessutom sker på ett så vackert och smakfullt sätt är ju en extra bonus!
Längtans blå blomma....Det är Alice Lyttkens va...?
Jag hade både mörka och ljusblå riddarsporrar vid vår affär innan vi flyttade...där blåste det jämt, då det låg så öppet....tror vi satte 8st, två fanns kvar då vi flyttade.....så inte var de lätta inte ,tyvärr!
Så ni hade inte skolavslutning förrän nu i Värmland....?
Här i norra Dalsland hade vi redan förra onsdagen....även vi i kyrkan.
Ha det gôtt!
Kram

Stämningsfullt sa...

Hej!
Men oj vilka fina riddarstavar din man har gjort! Verkligen!
Kram.

MiaMaria sa...

Härliga bilder och fina riddarstavar........

Och nu så är det sommarlov!!!!!!


HA´det så gott!
MiaMaria

sabina sa...

Jag hade samma problem så jag tröttnade till sist och grävde upp dom! Men nu fick jag ju en fin ide´!! Mannen min är mer kompis med svetsen än med hammaren så han kanske skulle kunna övertalas att göra nåt liknande... ;) Trevlig helg!

LantlivsAnette sa...

Vilka fina blomstöd din make har gjort, nu måste ju bara Riddarsporrarna hållas raka o fina...Tänk att vi nu är inne i sommartiden, blommor och trädgårdar, jag kan inte riktigt fatta det , det har gått så himla fort !
Ha det så bra Kram Anette

Mitt Egnahem sa...

Rejäla doningar! Ngt att luta sig mot när det blåser... He en trevlig lördag kväll! Sverige förlorade just, Snöpligt! MVH Mitt Egnahem
PS Hur gör du med trappen? Funderar över min.

Solsjö - Under en vind sa...

Klart man återkommer, alltid lika inspirerande bilder!

Ha en go dag! Kramar!

me and alice sa...

Fina trädgårdsbilder... Tack för tipset om dina blomstöd. Så trist när riddarna däckar*fniss*
Visst är det rörande när ens barn gör såna saker som att dom sjunger el. teater el liknande. Kan aldrig hålla tillbaka tårarna...
Kram o ha en fin Söndag.../Susanne

Husbilsresan sa...

Vilka superfina "riddarstavar"....det var ju en bra idé.Jag tycker också väldigt mycket om riddarsporrar...och jag håller med om att dom är liiite kinkiga av sej =)
Ha en skön vecka!
Kram/Gunn

Noll54/Eva-Karin sa...

Vad fina riddarstavar din man gjort!!
Kronorna,kan han gjöra dom på beställning? Isåfall kan ni väl höra av er till mej!
Saknar skolavslutningarna,mina barn är stora nu. När den yngste killen gick ur ettan frågade han om jag skulle grina,precis som jag gjort när storebrorsan hade sjungit. Och det fick jag lova.Det var inga problem! Tårarna kommer alltid när barn sjunger! Ha det gott! Eva-Karin/noll54

alidas sommaräng sa...

Oj de stavarna var verkligen vackra de blir säkert perfekt att fästa ståltråden på.Har du lust att tävla så beskök min blogg. Kramar Laila

♥ Pia... sa...

Oj så fina stavar..han kan han din riddare:)..PIA

Lilla Eken sa...

Det var ruggigt stiliga stavar, vilken duktig make du har!
/i.

Guldkorn i min vardag! sa...

VIlle bara titta in och önska en glad o skön sommar!
Kram Ulla-Bella

MiaMaria sa...

Hej Sussie!

Lycka till inne hos mig och ha en bra vecka!
MiaMaria

Designe sa...

Så fina blompinnar! Riddarsporrar är härliga blommor, såna har jag med! Gillar de andra sorterna du har oxå! Kram :)

Karin Krut sa...

Maken hade verkligen en kreativ afton i smea, stavarna är riktigt fina och jag är övertygad om att sporrarna är lika glada som du :)
Ha en skön vecka
Kram Karin

Brunkullan sa...

Så fina! Och riddarsporrar vill ju gärna ha stödet så det passar ju bra!
Fint också med riktiga smidda stänger. Själv har jag haft tidigare år, lite vekare gardinstänger med knoppar...men de viks av tyngre plantor! Till sporrarna räcker de dock till:)

Susanne

StrandviksVillan sa...

Wow så duktig han är din karl!! Jag gillar såna där egenhändigt gjorda ting!
Må så gott!