- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


fredag 12 oktober 2012

Att blanda mönster




Tack för era kommentarer angående trågsoffan! Det är alltid så kul att få respons.

Jag har fått flera mail angående vilka tyger jag har använt till kuddar och dyna. Här kommer svaret:


Det randiga tyget är ett bomullstyg. Det fanns med i en fyndlåda som min mamma ropade in på auktion tillsammans med en hel del andra tyger. 


Det rutiga tyget heter Gripsholmsruta. Det känns igen på att varje ruta har en avvikande färgkant invävd. Jag använder nästan alltid detta tyg när jag syr rutiga rullgardiner och kuddar.. Gripsholmsrutan finns i flera färgställningar. (Och ibland lönar det sig sannerligen att kika runt på olika inköpsställen... Kolla in prisskillnaden på denna länk jämfört med den förra. "Rätt" blå färgnyans fanns det här också.)


Det blommiga tyget heter Alvine och köptes på IKEA för flera år sedan, Tyvärr tror jag det har utgått.

Som ni ser, en blandning av både det ena och det andra. En skön mix, precis som det ska vara!



Dynan klädde jag i oblekt kraftigt linnetyg som jag tvättade först. Då går tyget ihop och blir tätare på något sätt. Det blir inte heller så glansigt och helt slätt som ett alldeles nytt linnetyg kan vara.

Kram Sussie

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är snyggt med olika mönster på kuddar, blir mera liv, tycker jag.
Kram Birgitta

indianmarknad.se sa...

Kanske andra mönster?

www.indianmarknad.se