- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


måndag 1 januari 2024

VIKTIGA DATUM 2024 - VI BÖRJAR MED DAGENS

God fortsättning på det nya året! 

Vi åt gott och njöt av lugnet här hemma. Precis så där avslappnat som jag orkar med just nu. Tacksamt nog blir då också nyårsdagen  utan huvudvärk och baksmälla. 


Här har det såtts kan jag lova! Allt från gräslöken till riddarsporrarna. Det ger en annan känsla för mig att driva upp med fröer istället för att köpa färdiga plantor. Det gör jag naturligtvis också, men det är inte riktigt samma känsla. 

Man ska ha en såkalender sägs det. Jag har försökt. Det har aldrig funkat. Jag börjar någon gång i januari/februari och sår tills det blir maj. Typ. Lite så på känn. Det kanske inte blir bäst, men det har alltid blivit bra nog.

Däremot behöver jag en minneskalender av annat slag. En sån som kommer här:

1 januari - äntligen dags att beskära vindruvan! Jag läste någonstans att det enda fel man kan göra när man beskär en vindruva är att inte beskära den alls. Bra måttstock! 

Det som syns som något rangligt bôs klättrande på nätet är vindruvan som ska beskäras idag. Den ser inte mycket ut för världen, men oj som den frodas och levererar på sensommaren.


Vecka 12/13 - så luktärterna. Jag har så många nya, fina sorter som är beställda i år så detta längtar jag lite extra mycket efter att göra.

I bakgrunden syns mörkt lila. Den luktar inte lika mycket som den ljusare. Men de är fina ihop.

22 maj - Biologiska mångfaldhetens dag. Tänker hjälpa till att uppmärksamma den i år på något sätt. Jag har tid att tänka efter på hur.

Första veckan i juni - Chelsea chop. Beskär som proffsen i England 

30 juni - Tusen trädgårdar. Tänk om man någon gång skulle våga sig på att vara med. Tills dess njuter jag gärna av alla andra engagerade trädgårdsmänniskors fina trädgårdar och samlar tips och idéer till min egen. Det skulle kännas fint att någon gång få ge tillbaka på annat sätt än enbart genom foton. Trädgårdsvänner gillar ju som bekant att dela med sig av inspiration, tips och plantor.

Pion och daggkåpa. Ord överflödiga.

Jag tänker uppdatera listan vartefter det dyker upp något. Det är bra att ha allt samlat på samma ställe. Har du något bra förslag på saker som behöver stå med så kommentera gärna. Vi kan göra listan tillsammans.

Nu är frukosten klar och vindruvan ska få sig en omgång. Som jag har längtat efter detta startskott på odlingsåret 2024! ÄNTLIGEN!


Kram

Sussie




1 kommentar:

Annika sa...

Hallå goe Du... låter som du har å järe framövver.... ser fram emot fine bilder frå din trägård... Annika...