- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


tisdag 2 januari 2024

EN DAG I VECKAN - MINST



Första gången jag odlade kål var förra sommaren. Sorten heter Kalibos och är en röd spetskål. Jag kommer att odla den i år igen.

Jag gillar verkligen inte att laga mat. Eller jo, jag gillar att laga mat när jag känner mig inspirerad. Synd bara att det är väldigt sällan jag känner mig inspirerad. Det är den där vardagsmaten jag känner mig snärjd av. Jag är mer den där ketchupeffekt- typen. Först händer ingenting och sen kommer allt på en gång, vanligtvis runt storhelger. Då kan jag stå vid spisen flera dagar för att få till rätta känslan i firandet.

Men nu sörrni! Nu är det dags för förändring! 

Har fortfarande kvar rödlök frän i somras. En speciell känsla att göra picklad rödlök av egenodlat till burgaren idag. Det är precis det där jag vill åt för att hitta inspiration till att laga mat.


Om jag ska fortsätta odla - och det ska jag ju - och dessutom bli bättre på att ta tillvara det jag odlar - och det vill jag ju - så måste jag se till att hitta något som inspirerar mig med själva tillagningsmomentet. 

Jag tror jag har hittat det! 

Min matlagning ska vara vegetarisk! För det är ju sånt jag odlar! Inledde därför 2024 med att beställa tre vegetariska matkassar från Coop och ska nu försöka upprätthålla inspirationen genom att testa ut måltider - lite tillrättalagda sådär-  som jag sedan kan återkomma till när jag yvs över det jag odlar fram.

 

Sockerärten Lokförare Bergfält var också ny för mig förra året. Tog en del fröer som jag hoppas kunna använda i år. En ljuvligt söt och krispig ärt.

Första måltiden blev faktiskt väldigt god, eller vad sägs om halloumiburgare som toppats med tomat, sallad och picklad lök. Serverad med sötpotatispommes som dippats i chilimajonnäs. Det blev jättebra och jag hade kul i köket. En något förvånad make ingick visserligen inte i receptet, men han fanns där och bidrog definitivt till inspiration att fortsätta utforska området. 

Receptet hittar du här.

Kram Sussie

Inga kommentarer: