- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


söndag 2 december 2007

Adventskalender

När jag var liten sydde mamma en stor julkalender med motiv av en båt med tomtenissar på. I små virkade trådar hängde det paket - ett för var dag i december fram till julafton. Det sista paketet var alltid störst...

Hemma hos oss har barnen också en tavla, som jag sytt ,och som det hänger paket från. Fast hos oss är det rätt och slätt en Adventskalender.

Det hänger nämligen bara paket där på söndagarna - på Advent...

En stor kram till er alla.

/Sussie

33 kommentarer:

Fredrik / Vit design sa...

Blev de glada i morse då? Klart de blev! Hade de sådan där underbar längtan igår för att de skulle få paket idag.. (vet inte hur gamla de är men har fått för mig att de inte är så gamla) Kram

Anonym sa...

Det lät som en bra idé! Jag har inte introducerat paketkalender till mina killar eftersom jag tycker det är lite mycket med 24 paket - om inte för en stackars mamma som ska komma på sakerna...

Din variant tål att tänkas på till nästa år! Tack för tipset.

Skatan sa...

Hej du!

Ja men det känns ju sunt med adventspaket...jag är inte för överflöd och det där var en idé i min smak : )

Trevlig första advent önskar jag dig. Får du förresten någonting själv?

Kram.

Ann-Catrin sa...

Det var ju en attans bra sak...att bara ha present på advent...blir så himla många paket annars pust.
Jättesöt var det!
ha det gott

ChatrinesLiving sa...

Så mye fint hos deg siden sist jeg var innom! Nyter dine flotte bilder!
Søte adventkalendere:)
Ønsker deg en fin adventsøndag i dag!
Klem fra chatrine:)

Jennyshemochharmoni sa...

Jag bara älskar såna tavlor! De är så mysiga! Din är jätttefin! Man älskade dem när man var liten och fick öppna ett paket varje dag. En riktigt dröm :) Ha en riktigt bra advent idag! Stor KRAM

Husbilsresan sa...

Vilken söt adventskalender.Och nog räcker det med paket på söndagarna...blir liiite mycket annars. Ha en skön 1:a advent.Kram

Lisa(vitapelargonerochzink) sa...

men så mysigt! smart med bara paket på söndagarna ...de blir lätt pakettokiga de små liven!:) kram

Engsroom sa...

Smart med ett paket på söndagen, vi har nått år kört pusselbitar i kalendern så på julatfon har man fått alla bitar på plats och kan äntligen se vad motivet är.Rätt så skönt när man har kört paket varje dag och att det blir nått utav det annars alla dessa små grejor som ska ligga och slänga runt. Nu är mina barn så stora så kalendern är borta men stumpor på julaftonsmorgon lever kvar.
Ella

Karin i Villa Grå sa...

Hej!

Ditt hem är så vackert att det känns overkligt. Finns du på riktigt? ;-)

Jag länkar till dig för jag måste se dina bilder igen och igen när jag får tid.

Må så gott (det är jag säker på att du gör, omgiven av så mycket vackert som du är)!

Karin

♥ Pia... sa...

JISSES SÅ MYCKET FINT DU FÅTT TILL ...HAR LÄST FLERA AV DINA INLÄGG NU..OCH JAG BARA GAPAR..DU MILDE SÅ FINT ALLT LÄT....HOPPAS DU FÅR EN FIN ADVENT..PIA

sabina sa...

Jag blir så inspirerad av ert hem!! Nu kommenterar jag de tre sista inläggen.. Det ser så vackert ut! Så skulle jag också vilja ha det! Å vilken historia om målningen, den har ni säkert roligt åt nu fast det kanske var mindre roligt när det begav sig.. :)
Adventskalendern med paket bara på söndagarna är en fin ide´! Vi har en som barnens farmor broderat, jag gillar den jättemycket men det blir många paket... Ifjol köpte jag strumpor och fyller dom, mycket enklare! Oj, va långt det blev! Hoppas du orkade läsa enda hit!

Elzie sa...

Det räcker nog med det. Minns att mina barn hade såna där adventskalendrar också och det var ett rent elände att hitta paket som passade i storlek.
Hoppas du har en bra måndag.
Kram Elzie

Anonym sa...

Charmigt!
Advent innebär ju helt klart att vänta...
Vad jag skrattade åt potatishistorien! Själv sitter jag med en rosabeige testruta på min annars vita vägg... Det blev inte ALLS som jag hade tänkt mej! Måla vitt och börja om... det är så man kan gråta. Men det gör jag inte!
Vad har du för färg i mittfälten? Det ser ut att vara brutet vitt - ungefär det jag önskade.

Tack för hälsningen, det värmer.
Kram :)
ingela

Anonym sa...

Oh vilken bra och mysig idé med ADVENTSkalendern!!
Har kikat runt här nu igen på senaste uppdateringarna, ni har ett helt underbart hem måste jag säga. Så vackert och stämningsfullt och så fina foton du tagit av allt det underbara!!
Önskar dig och din familj en fortsatt trivsam och härlig adventstid!!
Kram
My little Home

Stämningsfullt sa...

Bra idé där! Annars blir det så himla mycket. En idé att ta efter sen kanske.... Fin var den också!

LantlivsAnette sa...

Vilken fin kalender..och du..det räcker alldeles bra med ett paket varje Söndag..
Vad mysigt du har det...en fröjd att kika in här..och din advents krans..du den norpar jag en bit av...fniss...
Kram Anette

hemma bäst sa...

Vad söt den är!! Så skulle jag också ha gjort. det blir lite mycket med 48 paket. kram jennie

Sallys hus sa...

Hallå där!
Oj så söta!

Jag hinner inte heller blogga så mycket som jag skulle önska....det tar ganska mycket tid....men kul är dte...
jag fnissade när jag läste historien om ert lysnings kaffe..
Du måste ha varit så trött att du knappt minns den dagen.
Väldigt väldigt fint blev det i alla fall!
Ni har såå mysigt.
Kram Katarina

Anonym sa...

Tack för att ni kom med adventsfika.
Vilken underbar adventskrans och go var den också.

Kram Fam von Essen

Unknown sa...

Åh jag antar att de blv överlyckliga!! Tjusigt! Ha en go kväll! Kram Petra

Goa sa...

Det är svårt att hitta 24 små vettiga saker...så det blev söndagarna här också...mysigt!
Ha en fortsatt trevlig vecka med massor av mys och mindre med stress!!
Kram!
Goa

MiaMaria sa...

Härlig advents kalender....

Det räcker så bra med paket varje advent.....

Ha´det så gott!
Miamaria

Anonym sa...

Tusen tack för välkomsthälsningen ,gumman.
Så fina bilder och mycket mysigt här inne att jag gärna blir kvar ett tag:)
kram Lallis

Solsjö - Under en vind sa...

Så fin kalender!! De är till stor glädje för barnen! Här får barnen öppna varannan dag.....
Må gott, kram!

Sara sa...

Ohh vad fin blogg du har, hit kommer jag ofta, man blir så inspirerad. Ha en underbar kväll.

smultrongården sa...

Hahaha, skrattar gott åt lysningen!! Såna där dumgrejer gör jag också. Min käre man säger att jag är ensam om att vara sån - men tack - det är tydligen inte så. Jag menar - hur ska man kunna tajma tiden jämt?? Tänk om man nån gång, när kris infinner sig, kunde få 5 extra timmar just på det dygnet - då hade du hunnit med lite sömn... Jättefin kalender!!
Super, super fina bilder från ert jätte fina hem visar du! Kram Eva

Anonym sa...

Så koselig den var:)) OG JEG LIKTE DET MED BARE SØNDAG;)

Jeg leter frebrilsk etter min som min mormor sydde, og jeg ligger helt klart etter skjema ikke populær her da...Så det ble kjøpekalender i mellomtiden;)

Anonym sa...

å vad roligt att du är tillbaka.
Nu får man åter igen sola sig i ditt vackra hem..Vad roligt med adventskalendern.


Ha det så gott


http://pyrobritt.blogg.se

linnea-maria sa...

Hejsan Den där pandurokalendern är så söt tycker jag. Jag tycker så mycket om snögubbar :) /linnea-maria

faster atta sa...

Så fin adventskalender du gjort! Bra tips att bara ha paket på adventsdagarn, det blir ju lite mer speciellt då..

kram

Anonym sa...

Så ska jag nog göra nästa år!
Känns lite väl med 24 paket...även om jag älskar att slå in paket, känns det ändå mer lagom med fyra.

Anonym sa...

..eller i jul rättare sagt!
Det är ju i år det.. ;)