- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


torsdag 18 november 2010

Filbunkar och snälla tomtar

Om du sluter ögonen och tänker på ordet ”filbunke”, vad ser du framför dig då?


Jag ser en glasskål med blå kant och i den är det vit fil.



                                                                 Bild lånad från nätet

Bilden är klar och tydlig, fast jag aldrig ätit filbunke. Det är de där skålarna, som ger den tydliga känslan av tradition, lantlighet och hemtrevnad.

Min pappa sa alltid:

- Om jag ser några glasskålar med blå kant på auktion, så ska jag ropa in dem till dig!

Kanske är de svåra att få tag på, för några glasskålar med blå kant blev aldrig inropade.

Visste ni förresten att den blå kanten inte bara är en vacker dekoration? Den har också en praktisk betydelse. Den skrämmer nämligen bort närgångna flugor.

Under årens lopp har tanken på de där skålarna följt mig. Och när jag hamnade på ArtGlassVistas hemsida för ett tag sedan, fanns de där!

Skålarna jag drömt om!

I samma serie finns också glas:




Jag har bestämt mig!
 
En 30-årig längtan ska stillas. Jag ska ge mig själv några stycken i julklapp. Några skålar och några mjölkglas, det får det bli!


Och om jag inte gillar filbunke, kan jag ju alltid servera flingor… yoghurt … jordgubbar… nötter… dippsås eller smågodis ur dem.


Kram Sussie

P.S ArtGlassVista har börjat med Online Outlet. där de erbjuder populära paketerbjudanden, limiterade varor som är exklusiva från ArtGlassVista och  utgående sortimentet från Orrefors & Kosta Boda - för det mesta så säljs allt för ungefär 50% av det rekommenderade priset.

Det kan väl vara värt ett besök?!. D.S

8 kommentarer:

Cathrine sa...

Oh vad roligt att läsa det du skriver om dessa skålar. Jag har en själv som jag har ärvt efter min farmor.
//Cathrine

♥ Pia... sa...

HejSussie! OM jag sluter ögonen och tänker på ordet filbunke..Ser jag min mormor framför mej när hon ställde fram fillbonkera te oss.. och jag ser mormors stora lantliga kök.. många många gånger har jag ätit filbumke..åå de ä såå gött.. sommar och filbunke.. både mamma och mormor har gjort filbunkar på somrarna.. efter som det fanns kor på våra gårdar så fanns ju tätta till dessa:)numera får man köpa det på apoteket , söta skålar du vill ha.. ha de gött..kram.Pia

MrsUniversum sa...

Filbunkstankar: hemgjord källarsval långfil. Gott! Somamr!!!

Har själv under årens lopp önskat mej och köpt Bergdalas filbunksskålar. Men här där jag bor fanns gamla tunnare blåkantade filbunksskålar då jag flyttade in. Väldans fina!

MrsUniversum sa...

Filbunke: hemgjord källarsval långfil. Gott! Somrigt!

Har önskat och köpt på mej Bergdalas filbunksskålar genom åren. Där jag nu bor fanns även några gamla tunna blåkantade filbunksskålar då jag flyttade in. Väldans vackra!

HannasHörna sa...

Vad underbart att ge sig själv en julklapp. Det ska jag också göra. Får man öppna den innan jul?:)

Ha en bra helg!

ANNIKA sa...

Hejsan Sussie!
De här skålarna har jag också alltid drömt om men aldrig köpt .
Vet ej varför ....de står sig ju än idag . Tröttnat aldrig på dem.
Tänker också på filbunke men även jordgubbar.
Det där med kanten var intressant om det fungerar.
Är dock ingen filbunksvän men de är så användbara till annat.
Ha en trevlig helg!
kramar ANNIKA

Annika sa...

Mmmmm du Sussie.... fillebonke ä gôtt dä.... å i granne skåler blir dä ännu goare.... Kram Annika

Jen sa...

Vad roligt att läsa om skålarna med den blåa kanten, trodde inte att den kanten hade någon påverkan.

Ha det gott Kram Jen