- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


lördag 18 mars 2023

PÅSKPYSSEL OCH NYA PROJEKTPLANER


 Både ankor och hönor har börjat lägga ägg efter vinteruppehållet. Det passar väldigt bra nu när det snart är påsk och jag är pysselsugen till tusen.

Idag har jag blåst ur ankägg som är lite större än hönsägg och gjorde decoupage på dem med hjälp av överblivet tapetlim och en servett. Ett lagomt pyssel som det är svårt att misslyckas med.

Det här är mönstret Mon Ami som också finns på en servis från Rörstrand med samma namn. Servetten hade tre lager och jag tog isär den så att jag fick tre olika ark.

Även mittenskiktet hade mönster men mer diffust än det yttersta lagret. Jag använde de två lagren med mönster men inte det som var helt vitt.

Som upphängningstråd använde jag sytråd och för att tråden skulle vara kvar i ägget så knöt jag en liten tunn pinne som jag petade ner tillsammans med tråden i det urblåsta hålet.

Ägg på tork



De här små påskkärringarna är gjorda av spillbitar från tapeten vi tapetserade gästrummet med för några veckor sedan. 



Hittade några gamla fjädrar som jag satte i riset också. 




Nu ska jag samla ankägg och lägga i kläckaren när jag fått ihop ca 10 stycken. Vi vill utöka flocken och bygga en egen plats till ankorna. Det går väldigt bra att ha ankorna tillsammans med hönorna, men det skulle kännas ännu bättre om ankorna fick en plats med mer vatten än den lilla baljan de har nu. 

Vi tror vi har kommit på en lösning. Vi ska bara planera lite för det först. Typ planera när en grävare ska beställas hit för att göra en stor damm till dem… Och vi som skulle ta det lite lugnt med nya projekt. Det gick så där..

Kram
Sussie 

Inga kommentarer: