- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


söndag 12 juli 2015

~ Palettblad ~


Vissa blommor och växter har man särskilda minnen till. Palettblad är en sådan blomma för mig. Som liten älskade jag att lära mig allt om växter och jag samlade tidigt på växter som jag kunde sköta själv hemma i flickrummet. En period var det bara kaktusar som gällde, en annan blommor med vackra blad. Det var i mellanstadiet jag först stiftade bekantskap med palettbladet.


Palettbladen blommar lätt med blålila, uppåtgående små spiror. De ska man plocka bort, annars blir bladen bleka. Och ju mer man toppar, desto kraftigare blir den. En underbar krukväxt som förtjänar att få komma tillbaka in i värmen. Den fanns överallt när jag var liten, nu ser man den nästan aldrig. Vad hände liksom?



I köket står just nu en friserad moderplanta och ett glas med sticklingar. Håll med om att växten är vacker!

Kram Sussie

Inga kommentarer: