- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


lördag 1 mars 2014

Garderobsrensning och walk in closet

Vårmånaden mars är här. När jag blickar ut genom fönstren ser jag syrenknoppar och vårlökarna börjar kika upp. Och snart kommer vårfågeln att kvidevitta till mig:

- Köp nyttnu! Köp nyttnu! Köp nyttnu!

Vår walkincloset  är inne på finlirarvarvet. Raymond bygger hyllor och sätter lister. Det kommer att bli jättebra. Och välbehövligt. Det ligger kläder (mer än vanligt) överallt sedan stora delar av min garderob gjordes om till   t v - f ö r v a  r i n g.

Innan jag hänger in ett enda klädesplagg i den nya garderoben, tänker jag ta på mig fengshui-glasögonen. Varje plagg kommer att synas innan jag tar beslut om vad som kommer att hända med det.

Ska det lagas? Ska det ges bort? Ska det sparas?

Ibland bara sparar man på saker för att det ska fylla ut en plats. För att man inte orkat ta ett beslut. "Det får vara kvar... så länge"... "tills jag hittar något annat". Varför är vi så rädda för tomrum? Inom feng shui kallas detta för fattigdomstänkande. Vågar man däremot ge bort saker till någon som kanske bättre behöver det, vågar släppa taget om saker och ting, så har man genast fått ett rikedomstänkande istället.

Det som förut var ett enda rum, har nu fått en vägg uppsatt som delar av garderoben mot det som ska bli toalett på andra sidan. Lägg märke till den snedställda hyllan längst ner till höger. Det är en skohylla för lite finare skor.



När man tittar på foton får man ändå en känsla för att det händer en del på en vecka.

Kul slideshow angående garderobsrensning hittar ni h ä r.

Kram Sussie

2 kommentarer:

Asta sa...

Innan jag flyttade ihop med min man så hade jag som princip att allting jag ägde (utom bil och bildäck och dylikt) skulle få plats i min lägenhet. VIlket innebar att jag var väldigt duktig på att kasta, sälja eller ge bort saker när nya saker kom in. Annars fick det helt enkelt inte plats. Jag hade ett tomt källarförråd och -förutom fyra vinter/sommardäck - tomt vindsförråd. Allt detta ändrade sig när jag flyttade ihop med en ekorre. Men jag har fortfarande inte några problem med att rensa bort saker och tycker oftast det bara är skönt. Och bra att göra när maken inte ser eller vet. :) Den där garderoben är jag dock avis på. I min förrförra lägenhet hade jag två jättestora klädkamrar och de saknar jag ofta.

Anonym sa...

Det kommer att bli jättefint. Känner till det där med att spara, vi har precis gjort i ordning en walk in closet. I den finns bara mina kläder och skor inget annat får komma in där... som man säger, är bra att ha vid ett annat tillfälle.

Ha en skön söndag!
Kram Birgitta