- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


onsdag 5 februari 2014

JAG och mitt FÖRETAG ~ del 5

Amalia så fort denna vecka gick! Tisdagsinlägget fick bli ett onsdagsinlägg. 
~
Måste man ha ett bra självförtroende om man ska vara företagare? Inte vet jag, men det underlättar. Någon slags grundtrygghet behöver ju alla ha, men kanske är det så, att jag som företagare gillar att utmana den där tryggheten och söker förändring just därför.

Jag är inte alltid så bra på att formulera mål. I alla fall inte stora eller långsiktiga mål. 

Jag är bra på att ha visioner och sätta delmål, men vad själva slutprodukten blir, det vet jag inte alltid när jag börjar. Detta är säkert ingen rekommenderad företagaregenskap.

Men!

Nu har jag ändå klurat ut just det här fenomenet hos mig själv och också satt ord på det. Nu vet jag vad jag behöver ta tag i för att komma vidare med mitt företagande.

Det får vara slut med att leka struts. Efter flera år som företagare ska jag sätta mig ner och göra den där affärsplanen som aldrig blev gjord.

Vart vill jag? Vad ska jag ha utvecklat om 6 månader? Om ett år? 
Hur ska jag utvärdera? Och hur mycket tid, kraft och pengar ska jag satsa? Vad ska jag prioritera? Ska jag lägga något på vilohyllan just nu? 

Lite nervöst är det. Ganska utmanande blir det. Men spännande. Och nödvändigt.

Sammanfattning:
  • Gör en affärsplan där du definierar mål. Både långsiktiga och kortsiktiga.
  • Våga analysera dig själv! Är du ensamföretagare har du all möjlighet i världen att ta ett allvarligt snack med dig själv. 
  • När du definierat dina mål, säg dem högt och skriv sen ner dem. Du kan inte förhålla dig till något du inte gjort "synligt".


Granne med Selma denna vecka

  • Ett skadat knä har tvingat mig till horisontellt läge en stor del av min lediga tid (som också är min företagartid). Har fokuserat på bloggen och mailkontakter. 
  • Just nu glad över möjligheten att få denna veckas vila även om det värker i knät...
Kram Sussie - som snällt ber läsare att fylla i undersökningarna längst upp till höger i bloggen.

1 kommentar:

Hanna sa...

så intressant.
Ha en fin söndag
Hanna