- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


söndag 23 februari 2014

Årets trendigaste kaka ~ Madeleinekaka



Vet ni vad jag tror?

Jo, att efter cupcakes och macaroner är det dags att utse en ny trendig småkaka. Jag tror att denna kaka blir en madeleinekaka. Prinsessan Madeleine har ju nyss blivit mamma och få saker sätter fart på nya trender som kungligheter och andra celebriteter.

Jag bakade madeleiner i helgen och gjorde det mest klassiska receptet. Det som innehåller honung. Sedan smaksatte jag med citron och pudrade dem med florsocker.


Madeleiner har en klassisk form och för att göra dem krävs en särskild madeleineform. Min form kommer från
K o c k b u t i k e n och är av märket M a s t r a d. Helt underbar att baka med! Nu önskar jag bara att jag hade en till så jag kunde baka fler än nio åt gången.

Madeleiner är egentligen fantastiska små bakverk som går att variera i det oändliga. Tänk så gott med saffranssmak, hallonsmak, chokladsmak, med skrädmjöl eller mandel...Det var Marcel Proust som uppmärksammade denna lilla skönhet i sitt verk På spaning efter den tid som flytt. Kakan anses bringa ordning i sedan länge bortglömda minnen. Så poetiskt!

Här kommer recept på årets trendigaste kaka 2014. Antal: 25-30 st.



200 g smält och avsvalnat smör
3  ägg
130 g strösocker
200 g vetemjöl
2 tsk bakpulver
Rivet skal av 1 citron - eller lite mindre om du föredrar en mildare citronsmak
1 msk honung
4 msk mjölk
Smält smöret och låt det svalna något men tillför honungen innan smeten svalnat alltför mycket. Riv citronskalet fint och tillsätt även det. 
Vispa ägg och socker pösigt och tillför det smaksatta smöret. Blanda i mjölken.  Blanda mjöl och bakpulver i en skål och vänd ner i smeten.
Smörj madeleineformen med lite olja och häll eller spritsa nästan ända upp i varje fördjupning. Grädda i 8-10 minuter på 190- 200 C. Passa mot slutet och lägg ev. över ett bakplåtspapper.
Låt svalna och pudra sedan över med florsocker.
Vill du äta dina madeleiner på klassiskt vis gör du det i sällskap av en kopp te. Fast kaffe går naturligtvis också bra :)
Kram Sussie

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Sussie!

Tack för en bra blogg som jag ganska ofta läser och får inspiration av.
Nu hade du lagt ut ett kakrecept som jag måste prova.
Jag skulle bara vilja kommentera att jag är så less på alla recept där ni ska banka in i folks huvuden att de ska köpa ekologiska ägg. Leilas olika recept och böcker gör likadant. Eftersom jag är äggproducent och har frigående höns inomhus och har hönor som också har det bra, blir jag irriterad på denna ensidiga påverkan. Inga andra ingredienser har kommentaren att det skall vara ekologiska. Låt varje receptläsare avgöra själva vilka produkter de skall använda. Tyvärr är inte ekologiskt alltid det bästa.Det finns mycket som påverkar miljön negativt på andra sätt när det gäller ekologiskt. Men den diskussionen skall göras vid ett annat tillfälle.