- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


onsdag 20 november 2013

Grattis Selma Lagerlöf!

Kära Selma!

Nu för tiden är det inte bara tankar som kan flyga fort. Även det skrivna ordet kan svinga sig över länder snabbare än vad ett andetag tar. Det kallas internet.
För att inte alla ord ska snubbla på varandra finns det något som heter Google. Google hjälper oss att söka rätt och bringa ett slags reda bland alla ord och tankar som släppts lösa på internet.

Idag skulle du ha fyllt 155 år.
Till och med Google ärar dig idag med en doodle*.



På sätt och vis känns det fel att skriva "fyllt" för det indikerar att du inte finns med oss längre. Men det gör du ju. I allra högsta grad. Kanske ska jag istället skriva:

Grattis! Idag fyller du 155 år.

Varje dag ser jag ut mot Stallet och sänder dig en tacksam tanke. Jag gjorde rätt den där dagen när jag gick runt i din trädgård på Mårbacka för att  få själslig vägledning i hur jag skulle göra med mina kafferepstankar.

När jag gick där bland toddylund och äppelträd stod det plötsligt klart för mig.
Om du kunde, så kan också jag. För du är ju inget övernaturligt, i grund och botten bara en människa av kött och blod. En kvinna från Östra Ämtervik. Precis som jag.

Inte hörde du på de som sa:

- Det blir ittna utå däj, Selma! Du ä handikappad, kvinnfôlk, ogift och int vill du arbeet häller. Bar sitt där å skriv hel dagera!

Ibland måste man vara modig och dansa efter sin inre melodi även om den tycks oförklarlig för andra.
Så om du vill, fortsätter jag gärna att ta en svängom med dig när andan faller på.

Vänligen Sussie Eklund

Fotnot: En doodle beskrivs ofta som en slarvig eller undermedveten teckning som görs när ritaren tänker på något annat. De kan vara abstrakta såväl som konkreta.

Inga kommentarer: