- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


lördag 29 oktober 2011

Lyxiga chokladsnitt


Jag, som bakar småkakor titt som tätt, får ofta frågan om vilken kaka jag själv gillar allra mest.

Det är inte alldeles enkelt att svara på den frågan. Det beror liksom på...
Ska jag äta tårta efteråt, äter jag gärna en kaka som är lite mer neutral i smaken. Kringlor till exempel. De gillar jag skarpt.

Känner jag mig lite modig och framåt någon dag, ja då kanske jag suktar efter en pelargonkaka. Bakad efter ett eget recept.

Men, om jag bara ska ha en enda liten kaka till kaffet, ja då tar jag gärna något med chokladsmak.

Chokladsnitt till exempel... omnomnomn...



Vanligast är ju, att pensla dem med ägg och garnera med pärlsocker ,innan man ställer in dem i ugnen.
Jag brukar lyxa till dem lite och ringla över 70-procentig choklad av fin kvalitet, och sedan strö pärlsocker på, efter att de gräddats och skurits i sneda längder.

Lite lyxigt så där i vardagen. Det är aldrig fel.

Här kommer receptet:

200 g smör (jag bakar ALLTID med smör)
2 1/2 dl strösocker
5 dl vetemjöl
5 msk kako
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1 ägg

Till garnering
ca 100 g 70-procentig choklad av fin kvalitet
pärlsocker

  • Rör smör och socker. Blanda i övriga ingredienser.
  • Ta upp degen på lätt mjölat bakbord och rulla ut den till längder. (Till kafferepen brukar jag göra kakorna lite mindre eftersom man måste kunna orka smaka på många kakor.. Då rullar jag degen ill ungefär fingertjocka längder.)
  • Lägg längderna på plåtar klädda med bakplåtspapper.
  • Grädda i 180 grader i ca 12-13 minuter.
  • Skär längderna i snittar medan de ännu är varma.
  • Smält chokladen i vattenbad och ringla över de avsvalnade kakorna.
  • Garnera med pärlsocker innan chokladen stelnat.


Snart blir det utlottning här på bloggen tillsammans med Liljeholmens. Håll utkik!

Kram Sussie

5 kommentarer:

Vi i Villa Ville kulla sa...

Härliga bakverk du visar gud va jag blev sugen!!!Ha en bra helg!!
Lotta

♥ Pia... sa...

Hej Sussie.. Ja jag älskar ju kakor ja som du vet:).. Bakade för ett litet tag sedan Chokladkolasnittar efter ett litet enkelt recept jag fann i senaste Buffe´.. det inget nytt recpet egentligen ...tror att jag har bakat likande för länge sen.. men det var en jäkla go småkake iallefall:) Idag efter att jag målat i lelleboa mi..(som aldrig blir klar:).. jo näste helg har jag tänkt mej..bestömt mej:)) Karln min han for på hockey med son och sonson... Selma och jag vi gick ut och målade.. å så blev jag helt plötsligt såå sugen på kaffe å en kaka.. Därför bakade jag snabbt denna kakka och hade tänk doppa i choklad.. men glömde bort det:) Men de va ingen dum ide´..ska ha de i minnet.. för min kaksats är bara på 100 gr smör..du hör.. jag bakar på smör ja med.. för det har mor min lrt mej att det måste de vara.. smällde i mej tre småååå smååå snittar te kakkfet och nu är sötsuget stillat.. ha en skön lördag ...nästa helg blir det nog en tur te Mårbacka.. kram..Pia

Anonym sa...

Chokladsnitt är ett säkert kort, går snabbt att göra och är gott...

Kram Birgitta

annashusidingtuna sa...

Hej!
Tror du att det receptet även funkar med glutenfritt mjöl? Det ser så väldigt gott ut och jag minns att min mamma brukade baka såna när jag var liten, men nu för tiden så bakas det nästan ingenting här hemma pga min glutenintollerans det blir liksom inte lika bra eller gott.
Sen att smälta choklad sådär supersmart!
Kram Anna

Anna i Karlstad sa...

Jag har precis bakat enligt detta recept och det var första gången på länge som mina Chokladsnitt blev bra. Vet inte vad som skiljer sig mot receptet jag brukar använda, förutom den smälta chokladen, men bra blev de! Fast det är klart... tror nog att det var för att jag kunde föreställa mig känslan i ditt stall under ett kafferep :-).

Tack för inspirationen!