- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


söndag 8 maj 2011

Ångrar du dig Maria?


Stolen är nästan färdig.
Den ska målas två gånger till, men först måste grundfärgen torka.
Har ni glömt hur den såg ut i morse? Jo, som stolen till höger...




Som ni ser, så har vi bytt ut ryggbräderna mot längre stycken. Då kan man skönt vila huvudet bakåt om man skulle råka dåsa till i solen.

Och det är nu som de extra hålen i ryggbrädan fyller sin funktion.
På prov har jag sytt en liten kudde med snören på baksidan. Man trär snörena genom hålen och kudden sitter still. Lätt att ta bort, lätt att sätta dit.






Bara att knyta ihop där bak.

För att kudden skulle bli lite charmigare, sydde jag fast en liten virkad blomma. Blommans färg går ton i ton med linnetyget jag sytt kudden av.


Min mamma har virkat blommor till mig, men jag vet att det finns att köpa liknande på Panduro.

Liten lagom kudde som fyller sin funktion.



Denna dag- ett liv! som Melker sa.

Ja, det tog en dag att renovera en stol. Fast hade vi inte gjort annat - som att laga mat, äta, skjutsa ungdomar... - ja, då är det inte många arbetstimmar som gått åt.
Förhoppningsvis har vi nu en stol som vi kan glädjas åt i många år framöver.




Tack Maria för att du inte kastade stolarna utan tänkte på mig istället!


En annan person som också pysslat med trädgårdsmöbler är Ernst. Klicka här så kan du läsa om hur möbeln blev till. Du klickar dig fram bland bilderna i bildserien.
Snarlika stolsmodeller om jag får säga det själv.

här mycket kostar Ernsts stol med namnet Axberg.

Det verkar som om vi fick två oslipade diamanter!

Kram från glad och nöjd Sussie

4 kommentarer:

Lantligt i smultronbacken sa...

Helt otroligt vad man kan göra med möbler som är fallfärdiga och på väg till tippen. Ser verkligen ut som Ernst stol och vilket pris dessutom. Bra fynd av dig. Ibland ska man vara en sakletare som pippi var;)

Kram Teres

♥ Pia... sa...

Hm.. undrar om inte denna Maria ångrar sej nu.. fast å andra sidan ..kanske hon inte har nån Raymond:).. Supersnyggt som sagt.. och hôla så smart, nog för att jag har många ideer i min skalle.. . men detta hade jag aldrig kommit på ..:) kram..Pia

Sussi sa...

Snyggt och smart!
Kram
Sussi

Anonym sa...

Nej, jag ångrar mig inte, bara gläds med dig och dessa stolar som fick ett längre liv än vad de hade fått här hos oss. Jag hade nog inte kunnat hålla emot så mycket längre innan de åkt på brasan. Hotet har legat över dem de senaste fem åren...och med tanke på att jag sagt under elva års tid att jag ska göra dem i ordning var det på tiden att jag gjorde slag i saken...och gav bort dem. Men kommer och provsitter dem, det gör jag framöver:-) Stor kram Maria