- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


torsdag 29 april 2010

Dörrar

En vacker ytterdörr, en vacker entré...


I långa tider har entrén markerat position, stil och välstånd. Eller vad sägs om denna fantastiska bild?























Ingen annan yttre byggnadsdetalj, har man lagt ner så mycket omsorg och arbete på, som ytterdörren.


Förr i tiden behövde inte ytterdörren vara dragfri, eftersom farstun alltid var kall och oisolerad. Ytterdörren hade man mer för att stänga ute de, som inte hade in att göra.


Klassiska dörrfärger är engelskt röd, ockragul, grå och grön. Faktiskt inte allmogeblå - även om det också kan vara snyggt. Allmogeblå dörrar lanserades så sent som på 1960-talet... Vita ytterdörrar var också ovanligt.

Denna grå färg tilltalar mig mycket. Jag tror den skulle kunna bli vacker på Stallets ytterdörrar.
Hela tiden har jag tänkt tanken,att dörren till Stallet ska bytas ut, men kanske är jag inte lika säker längre. Det tål att tänkas på. Panel i fiskbensform var vanligt på 1700-talet och jag är ju lite svag för den tidsepoken. Även färgen i ockragult är en favorit. Kanske behöver jag tänka lite längre på färgens kulör också ...
































Vill du läsa mer om dörrar så klicka här. Jätteinspirerande sida...
Kram Sussie

13 kommentarer:

Våglyckan sa...

Oh, vad vackra. Vilken historia de utstrålar.
kram från mig
/maria

Théa & Linnéa sa...

Hej!
Vilka fina dörrar. Tänk jag blev sugen på att måla om vår dörr för den är Allmogeblå... och den andra vit...
Tål att tänkas på.
Må så gott
/Karin

Kallholmen sa...

Dörrar är verkligen underbara...som ett smycke som förgyller hela huset. Underbara bilder du visar...ha en mysig valborg. kram caro.

skogslyckan sa...

Oj vilken vacker dörr du har!! Byt inte ut den för allt i världen...Jag håller på den ockra-gula färgen. Visst är grått snyggt, men lite tråkigt. En gul dörr gör besökaren glad..redan innan den kommit in...men smaken är ju som sagt som baken. Kram Pia

camilla sa...

Jag gillar stalldörren som den är...både färgen o modellen.
Ha en skön Valborg!
Kramar Camilla

Anonym sa...

hejsan, är nog fast i din blogg ssedan jag hittade hit- jag med selmas rabatten för en tid sedan..
den sista dörren är ju otroligt fin- riktigt vacker tycker jag. här i finland har vi på gamla rödmålade hus ofta någon senapsgul färg på dörren, kanske du menar just den färgen med ockra, jag har bara alltid kallat den senapsgul...
tappa inte gnistan, behåll ditt engagemang- konstigt ord..-jag tycker du är otolig! h. yrsa

Rummet för välbefinnande sa...

Kikar in för att önska er alla en fin Valborg! Hoppas ni får lite tid för vila emellanåt.
Dörren är ju jättefin, men jag kan väl tro att du har nån liten idé som ligger där och lurar redan om hur du vill ha den *ler*
Kram Mia

Millygarden sa...

Dörrar är verkligen en passion..sånt jag tittar på när vi är ute och åker...dörren talar för hela hemmet!

Den första ser ut att vara ifrån mina trakter i hälsingland..närmare bestämt Alfta!

Kram Marina

ANNIKA sa...

Grått är snyggt men det känns mer inbjudande som den är NU.
Behåll den som den är!
Ha en härlig Valborg!
kramar ANNIKA

Hanna sa...

Fina dörrar.
Ha en bra valborgsmässoafton.
kram
Hanna

HomeRiver sa...

Helt underbara bilder! Jag tycker att det är snyggt med fint gula dörrar på röda lador och hus, då det är en bra idé. Men dörren är fin som den är cokså :)

A House With A View sa...

Jättefina bilder, underbar inspiration! Har själv valt ockragul färg till mitt faluröda hus, tycker det är så fint!
Hälsningar aka

Sussi sa...

Mmmmmmm...vilka fina dörrar. Ja, dörren är verkligen viktig, den sätter liksom stilen på huset. Om du frågar mej så tycker jag att den gamla dörren är jättefin, men du har säkert andra funderingar som också skulle passa. Sillegårdsblått är fint på dörren tycker jag, men har man inget annat i den färgen så blir det kanske inte så snyggt.
Lycka till med dina dörrfunderingar, du fattar nog ett bra beslut när du väl bestämmer dig!

Kram
Sussi