- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


måndag 15 mars 2010

Köksvecka - golv

Som sagt... denna vecka är det köksvecka här på bloggen.
Ni kommer att kunna läsa om allt från golv till tak.

Och just golvet är temat för dags inlägg.

När vi slog ut väggen mellan gamla köket och kökskammaren så la vi in nytt trägolv. För att harmoniera med husets övriga golv som är gamla och vitsåpade, så la vi in ett nytt vitsåpat golv.

Inte vet jag om det är åldern, men till och med jag inser, att ibland måste man tänka på mer än bara estetiken. Det praktiska är också viktigt.
Och ett vitsåpat trägolv i köket är INTE praktiskt. Bara snyggt...
Mest smutsigt blir det där man står mest och det är vid diskbänken. Istället för att strunta i trägolvet, så bestämde vi oss för att lägga granitplattor framför - med golvvärme.
Vi har en kakelugn i matdelen av köket och även där har vi lagt granit.


Hoppas det är ok med detaljbilder idag. För att kunna ta helbilder behövs det nämligen städas först ;-)

Kram Sussie

10 kommentarer:

Älfgärdet sa...

Vackert med graniten & trät! Ja det kanske inte är det mest praktiska med skurgolv i kök men det finns ju inte så mycket vackrare!

♥ Pia... sa...

Hejssan..väldigt vackert det där du..graniten passade superfint där. Skurgolv är någonting som jag önskar mej tycker de är så vackert..

Tigris Predikantan sa...

Vilken fin idé! Fint blev det ... och praktiskt antar jag!
:)

Önskedrömmar i hvitt sa...

Hej!
Jag vet hur det känns när man slits mellan den praktiska och estetiska.
När vi tog över vårt torp så var trägolven lackade med fernissa och i köket hade de lagt in en HISKELIG plastmatta.
Vår duktiga snickare slipade och lutade alla golven för att sedan olja in dem. Gud så mjuka och sköna de är att gå på.
Uppe i sovrummet fick estetiken vinna: där blandade vi i vitt i oljan. Det blev såååå vackert. Insåg dock att det inte riktigt skulle fungera på undervåningen där barnen går in med skor. Där blev det ofärgad olja. I vår måste jag dock slipa lite med fint sandpapper i köket och lägga på ett nytt lager olja, så blir det som nytt igen.
Det blev verkligen en fin kombination med de lite rustika granitplattorna!
Ser fram emot fler bilder,
kram Maria

Home No.1 sa...

hej super snyggt!!! ser fram emot helheten en annan dag:-)
kram Annica.

cat sa...

Gud vad fint! Granit mot trä. Hårt mot mjukt. Härlig kontrast.
Jag älskar granit!
Catarina

Annas skattkammare sa...

Så fint med granitskivorna!! Det tipset ska jag anamma inför vår framtida köksrenovering!
Kram /Anna

ANNIKA sa...

Jag gillar granitplattorna både snyggt och praktiskt.
Och så skönt att inte frysa om fötterna...
Godnattkramar från ANNIKA

Rummet för välbefinnande sa...

Så fint!!! Det är ju många gånger som det praktiska segrar, men här tror jag faktiskt att det praktiska och det estetiska får dela på priset. Det är ju båda vackert och tåligt det där.
Kram Mia

Millygarden sa...

Det där har jag funderat en hel del på och kommit fram till att vitmålade golv endast är något som jag kikar in hos andra bloggar och njuter av för hemma hos oss skulle det inte gå alls att hålla dom rena och fina. Däremot ska vi tillsätta vitpigment i oljan nästa gång vi oljar parketten.

Städa på nu så vi får se helheltbilder också!
kram Marina