- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


lördag 23 februari 2008

Förrakta aldrig ett glas vatten

För några somrar sedan undervisade jag en indisk kvinna i svenska. En timme per dag kom hon och satt på vår veranda när jag hade sommarlov. Vi tränade svenska fraser, så att hon skulle kunna tacka för allt stöd hon och hennes hemby fått, i uppbyggandet av en skola.

Liten, vacker och graciös satt hon och övade flitigt på att uttala svenska ord. Till en början försökte jag bjuda henne på något att äta men svaret blev alltid:

Could I just have a glass of cold water, please!

Höjden av lyx och lycka behöver inte vara pengar och överflöd. Det kan vara att vrida på en kran i sitt hus och ta emot kallt, rent vatten...

Några har önskat se fler inlägg från vårt duschrum. Det passar ju bra till dagens inlägg eftersom en dusch aldrig skulle kunna upplevas som varken funktionell eller lyxig om det inte funnits....vatten!
























Hyllan kommer från ett överstycke på en gammal spegelskänk.



Idag skiner solen! Jag är ledig i tre dagar och livet känns härligt! En riktigt stor kram till er alla!
/Sussie

8 kommentarer:

Caroline sa...

Vilket vackert duschrum! Vitt och harmoniskt!

Ja, vatten är verkligen lyx. För några sommar sedan var jag och min sambo i Ukraina. Det var 40 grader varmt och vi bodde väldigt enkelt hos en familj. Duscha gjorde man bredvid toaletten och det var en ytterst liten stråle (iskallt) vatten som kom ur munstycket. Jag brukar tänka på det när jag tar en lång dusch eller ett bad. Att det är verkligen den ultimata lyxen och ingenting att ta för givet.

/ Caroline

MiaMaria sa...

JA, snacka om att vi har det lyxigt inte bara det att vi kan dricka vatten och duscha direkt och ofta och länge.

Utan också att vi har det vackert omkring oss när vi gör det. Vi är lyckligt lottade.....

Ha´en skön lördag!
Miamaria

Anonym sa...

oj va fint!

Randi sa...

Ditt duschrum är så underbart!
Rent dricksvatten är för många lyx, men vi i Sverige tar det oftast för givet. Jag har tidigare bott mest i stora städer, där vattnet har varit rent, men ändå inte gått att dricka p.g.a. kloret. Så nu njuter jag verkligen av att äntligen kunna dricka ett glas vatten direkt från kranen.
Kram Randi

bykerstin o. butikblandannat sa...

Det är kul att du nämner det här med vatten för man glömmer fort bort vad bra man har det! Tidigare hemma på landet fick vi stå och och duscha ute på gårdsplanen i en duschkabin samtidigt som det blåste isiga novmber-vindar från sjön. (nu är det dock renoverat tack och lov..) Burr! Men vaknade på morgnarna gjorde man iaf :) Fina bilder! Och vilket underbart skåp, vill också ha! Ha en skön ledighet i vårsolen! /Kram Kerstin

Karin Krut sa...

Visst är vatten en lyx :) Ert duschrum är verkligen fint! :)
Ha en skön lördagkväll
Kram Karin

Anonym sa...

Hyllan blev verkligen fin!
Så påhittiga ni är!

Hi hi! Jag känner igen mej... I mellanöstern är det oartigt att tacka jag första gången nån bjuder på något, för då anses det girigt.

Därför bjuder man alltid tre gånger för säkerhets skull,
och om de har sagt nejtack tre gånger, vet man att de nog inte vill ha nåt!

Annars ska man insistera mera...
(Snacka om kulturkrock! Säg nej i Sverige - då blir det inget!)

kram
ingela :)

Unknown sa...

Ja, visst ska man vara tacksamm egentligen. Vatten är verkligen en lyx som vi tar förgiven.
Roligt att du blev glad över utmärkelsen, men det är verkligen jag och alla andra bloggare som ska tacka dig för inspirationen som du ger oss! Ha en go söndag!
Kram Petra
www.metrobloggen.se/romantiskahem