- Inredning - Trädgård - Recept - Feng Shui - Välkommen till Granne med Selma!


fredag 24 augusti 2007

Snickar(ens)glädje

Visste ni att snickarglädje på hus, från början skulle locka fram arbetskraften i människan? Under 1800-talet förändrades husens utseende med hjälp av snickarglädje i strävan efter att göra torrare och hälsosammare bostäder. Husen ställdes på höga grunder, man satte dit ventilationsöppningar, och långt utskjutande tak skulle motverka att fukten tog sig in i bostaden och på så sätt förhindra att tuberkulosen fick fäste.

När vi köpte vårt hus fanns det knappast någon snickarglädje alls på det. Under årens lopp har vi försökt få till lite utvändig glädje - framför allt ovanför fönstren.
Fönstren är höga och många. Ibland när jag står inne och försöker kika ut bort i vägen, händer det att jag passar på att göra tåhävningar eller står och rör mig i cirklar...ja, det gäller liksom att försöka hitta en vinkel, där det går att se optimalt genom de gamla fönstren... Ni som har gamla fönster förstår nog precis vad jag menar:-)
Inspiration till utsmyckningen fick vi genom en tågresa till Norrland. SJ:s egen tidning, som ligger i sätena, är inte någon värst rolig läsning, men i tidskriften fanns en bild på en liknande dekoration och...ja förlåt SJ! Det var vi som försiktigt rev ut bilden...

När man ändå håller på kan man ju glädja uthuset också :-)
Ha en underbar helg!
Kram Sussie

33 kommentarer:

Bestefars Verksted. sa...

Dere har virkelig tatt godt vare på detaljer,når dere har renovert huset...utrolig hvor mye det har og si,for slutt-resultatet !! Kjempefint er det,dere kan virkelig være stolte av hjemmet deres :) Og uthuset også,så fint og gjennomført !! Ha en fin helg (",)

Skatan sa...

Jädran! Det gjorde ni rätt i, som rev ut sidan alltså!! Oj, så fint ni har gjort. Det ger verkligen en personlig känsla till huset!

Sov gott

Körsbärsgården sa...

Vilken tid och kraft Ni har lagt ner på Ert hem! Resultatet har inte låtit vänta på sig heller. Det är ju så smakfullt utan att vara pråligt!

Det är en konst att sluta när det är som bäst, inte göra det där extra som prålar till och får resultatet att se "för mycket" ut. Avvägningen kan vara hårfin...

Trevlig helg till Dig och Din händige man!

Betty sa...

Är inte SJ fortfarande statligt ? För i sådana fall så kan man väl säg att sidan ni rev ut faktiskt tillhörde er. Otroligt vackra fönster.
Kramar

Betty sa...

Förresten ,hoppas det är ok om jag länkar till dig.
Kram igen.

LantlivsAnette sa...

Ojj ojj vad snyggt ! Visst har man rivit i tidningar ibland...hi..hi..
Men alltså ..fasen vad snyggt...vilket jobb för ni har ju så många fönster !
Jag ska visa våra nån dag..men dom är av den enklare sorten..om du förstår..jag har ju ingen finsnickare här hemma , så man får göra det bästa ändå..
Kram Anette

My White Cottage sa...

Så himla fint!!! Vad duktiga ni är, jag är verkligen helt imponerad! Tänk vad detaljer lyfter det övriga... Ha en mysig helg!

Kramis från Jenny

Maria sa...

Vilken underbar snickarglädje..ni är ju så otroligt duktiga. Det är så roligt att få se.
Tack för din snälla kommentar hos mig och jag håller med dig att det ska bli så roligt till jul att få se alla bloggarnas julpynt.
Kram Maria

Anonym sa...

Vad kul att få reda på bakgrunden till snickarglädjen:)
Jättefint blev det ju vid fönstren!
Stor kramis från mig till dig.
/Lallis

Anonym sa...

Ja, det är fint med snickarglädje! Vi har det också!

Anonym sa...

Helt underbart! Precis bara vackert...inte ngn. överdrift. Ni kan verkligen. Tack för din fina blogg.

Lisa(vitapelargonerochzink) sa...

Men så fint. Vad det gör mycket att sätta dit snickarglädje på husen. Tack snälla du för dina snälla kommentarer...hoppas elzie också blir nöjd med ängeln. Kram

Anonym sa...

Tack söta du för att du visade era fönsterdetaljer! Det är jättefint!!

Elzie sa...

Det märks att du inte är gift med en sån man som jag. Han är SÅ tacksam för att det inte finns någon snickarglädje - speciellt när han ska måla *s*.
Trevlig helg.
Kram Elzie

sabina sa...

Jag gillar snickarglädje men såna som era har jag inte sett nån annanstans! Va fint!! Trevlig lördagkväll! Kram

Anonym sa...

å vad mycket fint !
Vi har precis börjat renovera mitt barndomshem i norrland.
Det är lång väg att gå men man kan ju få drömma om så vackra saker som du har.
Mycket inspirerande..

MiaMaria sa...

Mycket smakfullt.
Kul man hittar något så snyggt och en händig man. Så är saken klar.
Vad jag kan förstå är det mannen i huset som tillverkat...
Ha´det gott. / Maria

Marie sa...

Underbar snickarglädje, otroligt vackert.

Kram Marie

Solsjö - Under en vind sa...

Du berättar så mysiga berättelser om "förr" i dina inlägg! Man inte bara njuter utan lär sig saker också...hi hi....Underbara fönstersmyckningar!! Jag får också kika i fönstren efter bra ställen, så är det i gamla fönster! Fortsatt skön helg! Kram på dig!

Elaine sa...

Jag blir helt matt över hur mycket ni har gjort och vad fint det blir!
Fönstren är verkligen jättefina!

Kul att höra om snickarglädjens bakgrund, det finns så mycket man inte vet........

Ha en fin söndag!
Klem!

NICOLINAS BONING sa...

Vilka snygga fönster!!!

Min älskling stod bakom ryggen och kikade när jag tittade in till dig, och hans kommentar var...
-"Jösses, vad ståndsmässigt dom bor då!"
...och jag håller verkligen med honom!

Kram/Birgitta

n o r d i n g å r d e n sa...

Men så himmelskt vackra ni har gjort fönstren !! Såna smycken, på det lilla röda huset med, vilket lyft!! Mari. ( hih, hi.. men tidningen får man ju ta med sig, tror ni haft ångest i onödan : )... Mari
Hälsa din duktige man, även om ni jobbar i team, ni har gjort det mycket bra!!

Nygammalt sa...

Vilken historia du besitter! Måste man sen riva ut något som är fint, ja då måste man det... ;) Nöden har ingen lag ibland. Men fint blir det! Kram.

Karin Krut sa...

Vilken tur att ni hittade tidningen. Jag tror inte SJ hade någonting emot att ni rev ut sidan :) Fönstren är jättefina. Tåhävningarna är själva charmen med gamla fönster ;)
Kram Karin

Sallys hus sa...

Å.. va fint!
Blir verkligen pricken över i:et.
Kram Katarina

Lisa(vitapelargonerochzink) sa...

ja jag var tvungen att kommentera igen...det är så himla fint. kram

smultrongården sa...

Hej svejs! Vi åkte tåg till Danmarks mässan så jag läste också det du har. Jisses vad snyggt det är!!! Eller snarare: det är så snyggt så man bara helt enkelt går åt! Det är sånt man bara blir så lycklig av att se. Tänk vilket hantverk som ligger bakom. Jag är mycket imponerad. Härliga bilder! Hej svejs från Eva

Amoroso sa...

Åh vilka fantastiska fönster! Så otroligt vackra

linnea-maria sa...

Snygg utsmyckning. Vi har också krön på våra nya - gamla fönster fast lite enklare bondskt. De gamla fönstren vi sätter in är så stora så det känns knappt att man är inomhus.

Anonym sa...

Gud så fint, jag älskar gamla fönster!

Anonym sa...

Det var mej ett glatt uthus!

Otroligt snyggt och smakfullt.
Annars har jag sett många exempel på snickarglädjade hus, som skulle mått bättre av en lite stramare stil...

Vårt hus är byggt i en ganska sparsmakad sekelskiftesstil, så här går vi försiktigt fram...
Kul att våra hus har nästan exakt samma ljusockra! Jag kallar vår färg för crème caramel, för det är inte mycket gult i. Harmonierar så fint till de mogna sädesfälten som omger huset!

Kram :)
('...när vi ändå håller på...'
joo, det var säkert snickrat i en handvändning! hi hi)

Anonym sa...

Ni är garanterat förlåten flera gånger om för den bilden ni försiktigt rev ut... hi hi !

Vilken helt otroligt vacker fönster dekoration ni har. Verkligen unik också för jag har aldrig sett något liknande tidigare.

Kram Kram
Carina

Wickans värld sa...

Visst är det trevligt med snickarglädje! Det ser mer "hemtrevligt" ut på nåt vis.

Min soffa hoppas jag att även maken vill ha vit. Han är fortfarande inne på furu... Men jag håller på att bli less det efter 20 år!